Kvalita jednotky je potvrzena homologací

Zájemci o jízdu na bioetanol i přes pokles nabídky nových Flexi Fuelů – automobilů uzpůsobených pro jízdu na bioetanol E85 – nemusí smutnit, mají totiž možnost využít některé z homologovaných přestavbových jednotek, které se na českém trhu nově objevily. Díky nim tak mohou výrazně uspořit v době ekonomické krize.

Trh s novými FFV má za sebou slibný vývoj v předchozích letech, kdy prodej postupně narostl z 30 prodaných vozů v roce 2010 na 345 předloni a dále až na 588 prodaných vozů v roce 2012. Za letošní rok však jejich počet klesl na prozatímních 82. „Prodej se zastavil z několika důvodů. Hlavní je ten, že řada automobilek skončila s prodejem FFV vozů. Jedná se především o Škodu a Ford. Druhá jmenovaná automobilka ale nyní hledá nový motor, jenž by byl na toto palivo schopný jezdit,“ říká ředitel kampaně Biopaliva frčí Jiří Trnka.

 

Nezávislost na řidiči je základ

I kvůli poklesu trhu s novými FFV automobily, který byl způsoben třeba malými zkušenostmi řidičů s bioetanolem, roste naopak prodej přestavbových kitů. Dokonce už se objevují i homologované jednotky. „Ty jsou odbornou zárukou kvality, funkčnosti a spolehlivosti,“ vyzdvihuje Trnka. První homologovanou jednotkou byla ta od společnosti ELOTEC, poté následovaly společnosti MOTOR Expert a Biopowers CZ.

Základní podmínkou, aby taková jednotka mohla být schválena a homologována, je to, že pracuje nezávisle na vůli řidiče. Což znamená, že není ovládána přepínači. Při testování se provádí emisní testy, ověřují se výkonové parametry a elektromagnetická slučitelnost, zda systém nevyzařuje negativní rušení.

„Tyto zkoušky se provádí jak s benzínem tak bioetanolem. Motorista by se měl v první řadě informovat, zda firma, která přestavbu nabízí, má schválení ministerstva dopravy, aby touto změnou automobil nepozbyl technické způsobilosti,“ vysvětluje Petr Říha, vedoucí pro- vozovny Chodovec společnosti Dekra.

Ta je jednou ze společností, která od ministerstva dopravy získala svolení k testování vozidel. Navíc právě Dekra v roce 2012 ve spolupráci s Ministerstvem dopravy vytvořila národní „Postup pro schvalování přestaveb vozidel na pohon E85“.

 

O homologované jednotky je zájem

Jak už bylo zmíněno, jednou z možných homologovaných jednotek je ta od společnosti Biopowers CZ. Její majitel Ludvík Drápela vyzdvihuje dva praktické důvody, proč do homologované přestavbové jednotky investovat. „Především nebude mít uživatel žádné potíže na státní technické kontrole či při měření emisí. Zároveň nehrozí ani jakýkoliv problém v případě pojistných událostí,“ zdůrazňuje Drápela.

„Homologované jednotky mají jasný úspěch. Potvrzení o homologaci máme od ledna tohoto roku a od té doby jsme stihli uskutečnit už 400 přestaveb. Je dobré zmínit, že kromě kvalitní samotné jednotky je neméně důležitá vstupní diagnostika ještě před samotnou pře- stavbou,“ uzavírá Štefan Kanovský ze společnosti MOTOR Expert.

 

Testování poměru bioetanolu

Na jaře a na podzim dochází na čerpacích stanicích k výměně letní a zimní směsi paliva E85. Letní směs má nižší procento benzínu – 15 %, zimní vyšší – až 30 procent. Řidiči nemají rádi, když jim po ránu automobil cuká a právě proto je do zimní směsi přidáváno více benzínu, aby se právě tomuto nešvaru předešlo.

Občas bohužel dochází k tomu, že nepoctiví pumpaři letní směs vydávají za zimní a zimní za letní. Rozdíl v marži pak spadne do jejich kapsy. Právě proto je zde test, díky kterému si každý řidič může ověřit, jaký poměr bioetanolu a benzínu se nachází nádrži.

Pro testování bude potřeba měrný válec, 100 ml E85, voda a trychtýř. Do měrného válce nalijeme 100 mililitrů E85. Pak přilijeme vodu (pro lepší měření 100 nebo 200 mililitrů). Počkáme, až se hladina ustálí. Voda se smíchá s bioetanolem, benzín se oddělí a vyplave na povrch. Zjistíme kolik mililitrů od hladiny zabírá benzín. To je množství a zároveň i procento, které je v daném palivu E85 obsaženo.

 

Jan Huk, CZ-Biom

 

Obrázek:

Homologace přestavbové jednotky je zárukou kvality, funkčnosti a spolehlivosti. Foto archiv/CZ Biom

 

Celý článek vyšel v časopise Energie 21 č. 5/2013

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *