Využití plynu v dopravě je na vzestupu

Stlačený zemní plyn (CNG) pohání v ČR k dnešnímu dni zhruba 7500 vozidel a stává se u českých motoristů stále oblíbenějším alternativním palivem. CNG se stává reálnou volbou i v případě, kdy majitelé uvažují o výměně stávajícího automobilu. V článku přinášíme zajímavé statistiky o CNG v tuzemsku a příklad projektu jeho využití v Kraji Vysočina.

Automobily a další vozidla na CNG si v Evropě získaly významnou pozici. Na starém kontinentu jich dnes jezdí přes 1,85 milionu, zejména díky nízké ceně tohoto paliva, dobré dostupnosti čerpacích stanic i příznivé ceně vozidel.

Česká republika přitom vývoj v západní Evropě kopíruje a také u nás se za poslední rok podmínky pro nákup vozidla na stlačený zemní plyn významně zlepšily. Počet vozidel na CNG v České republice roste každoročně dvouciferným tempem, loni dokonce o 44 %. Také v letošním pololetí se jejich množství významně zvýšilo. „V první půlce letošního roku u nás jezdilo zhruba 7500 vozidel na CNG. Do konce roku předpokládáme, že jejich počet přesáhne 8000, možná bude atakovat i hranici 8500. Hodně tomu napomáhá nová Škoda Octavia G-Tec s CNG pohonem, která vzbudila zájem nejen u firem, ale také soukromých osob,“ informuje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie.

Čeští motoristé a vlastníci vozů na zemní plyn dnes mohou tankovat u 55 veřejných čerpacích stanic, celkem 123 soukromníků si také pořídilo domácí malou plnicí stanici. V blízké budoucnosti se očekává další růst počtu čerpacích míst – jen letos by mělo být u nás otevřeno zhruba 70 stanic, do roku 2020 je cílem až 200 veřejných plniček. Tím by se Česká republika vyrovnala například sousednímu Rakousku.

Na českých čerpacích stanicích lze nakoupit jeden kilogram paliva CNG  zhruba za 25–26 Kč, v přepočtu na litr je cena přibližně 18 Kč. Průměrné ceny běžných pohonných hmot (nafta, benzín) se pohybují na dvojnásobku, kolem 36 Kč. Nízká cena zemního plynu by měla vydržet také v budoucnu: „Palivo CNG je do roku 2020 zatíženo jen minimální spotřební daní, díky čemuž cena výrazněji neporoste. Cena je pevně určena až do roku 2020 a je velmi pravděpodobné, že nižší spotřební daň bude pro CNG platit až do roku 2025, možná i déle. Zájem je tento termín prodloužit o dalších zhruba pět let,“ připomíná Jiří Lachout.*

Celý článek vyjde v časopise Alternativní energie č. 4/2014.

Autor: Red (Zdroje: Lesensky CZ a E.ON Energie, a. s.)

Obrázky:

Prostor motoru Volkswagen Passat variant. Foto archiv/Josef Laurin

Plnění paliva ventilem na CNG. Foto archiv/E.ON

V České republice aktuálně jezdí asi 512 autobusů na CNG. Foto archiv/redakce

Kraj Vysočina pomáhá organizacím s využitím plynného paliva. Foto archiv/Kraj Vysočina

Mladoboleslavská automobilka prodává Octavie také v provedení pro CNG. Foto archiv/E.ON

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *