Energetický regulační úřad (ERÚ) plošně zkontroloval, jak energetičtí zprostředkovatelé plní
své informační povinnosti. Pochybení zjistil u webových stránek, kde v 70 % případů chyběla
informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. ERÚ dotyčné vyzval k nápravě –
pokud tak neučiní, hrozí jim až milionová pokuta.
Do svého plošného šetření regulátor zahrnul celkem 341 zprostředkovatelů, kteří se registrovali od
začátku loňského roku do 30. dubna toho letošního. Zhruba 61 z nich provozuje vlastní webové stránky, a
právě tady ERÚ zjistil nedostatky. Až 43 zprostředkovatelů totiž na webu neuvádí informace o subjektu
mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, což je v energetických odvětvích ERÚ.
„Zvyšovat informovanost spotřebitelů je pro nás jednou z hlavních priorit. Proto jsme
zprostředkovatele vyzvali, ať své pochybení urychleně napraví. Je velmi důležité, aby měli zákazníci
co největší povědomí o svých právech, ideálně samozřejmě už před uzavřením jakéhokoliv
smluvního vztahu,“ říká Markéta Zemanová, členka rady ERÚ.
Možnosti řešení
Mimosoudně mohou lidé u ERÚ řešit jak spor se zprostředkovatelem, tak s dodavatelem.
Energetičtí zprostředkovatelé jsou pod dohledem ERÚ teprve od roku 2022, kdy začala platit tzv.
zprostředkovatelská novela energetického zákona. Předtím podnikali podle živnostenského zákona
na základě tzv. volné živnosti, a regulátor je tak nemohl kontrolovat ani pokutovat. Na rozmach
nekalých praktik těch nepoctivých z nich alias energošmejdů přesto už v roce 2018 reagoval, a to
jak vyjednáváním směrem ke zmíněným legislativním změnám, tak osvětou.
V ní úřad pokračuje i v současnosti, kdy se začínají stížnosti na energošmejdy opět množit. ERÚ
proto aktualizoval své desatero obrany před energošmejdy, naváže na něj vizuály s konkrétními
praktikami nepoctivých zprostředkovatelů.*