Posílit roli obcí a zjednodušit proces modernizace

Pouze pět větrných elektráren a jednotky kusů modernizovaných bioplynových a malých vodních elektráren byly uvedeny do provozu během letošního roku. Česko je totiž stále jedním z nejhorších míst v Evropě, co se týče délky povolovacího procesu obnovitelných zdrojů. Zlepšit by to měl nový zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE).

Výtah z článku, který vyšel v časopise Energie 21.

Návrh zákona o urychlení využívání OZE připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí (MŽP) a Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) a aktuálně probíhá vypořádání připomínek z meziresortního připomínkového řízení. Na jednání vlády by se měl zákon dostat do konce roku, snaha ministerstev je stihnout účinnost od poloviny roku 2025.

Zkrácení povolování výstavby OZE

Zákon, který je někdy mylně vnímán jako zákon o akceleračních zónách (oblastech), by měl vedle dosud provedených změn zajistit zkrácené lhůty pro povolování OZE na celém území státu, nikoliv pouze v akceleračních zónách. Důležité je nastavení obecných principů, které budou aplikovány všude, uvádí ve své komunikaci Komora OZE. Ta považuje zkrácení povolování za nezbytné, tento zákon za zásadní a vymezování oblastí pro OZE za přínosnou součást celé snahy zrychlit výstavbu OZE včetně repoweringu.

„I přestože se v tomto směru návrh od původního znění posunul, stále si myslíme, že nejsou plně využity jeho možnosti k zavedení opatření na zefektivnění povolování mimo akcelerační oblasti. Jedním z klíčových opatření pro zrychlení výstavby je silnější zapojení obcí do procesu s cílem překonat blokace výstavby OZE na jejich území. Tím může být zavedení povinného základního poplatku z výnosu od provozovatelů, jenž by byl aplikovaný všude a v každém případě, ať už jde o projekt mimo nebo v akcelerační zóně, nebo i pokud se stavebník dohodl s obcí na dalším benefitu. K tomuto návrhu vnímáme pozitivní přístup. Potřebujeme rovněž konkrétní, jasná pravidla pro stavbu obnovitelných zdrojů – především větrných elektráren – v lese a transparentní, nediskriminační přístup pro využití státních lesních pozemků,” říká Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů energie.

Efektivnější procesy modernizací

Podle Komory je dále důležité zefektivnit proces povolování modernizace elektráren (repowering), která je klíčová pro zachování stávajícího instalovaného výkonu nejen větrných elektráren a jeho případné navýšení díky využití modernějších technologií. V neposlední řadě v zákoně stále zůstává prostor pro větší integraci požadavků na stanovisko posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) a jednotné environmentální stanovisko (JES) tak, aby stavebníci stejnou dokumentaci nepřipravovali, nepředkládali a úředníci neposuzovali vícekrát.

Nový zákon pokračuje ve změnách stavební a energetické legislativy a souvisejících předpisů z oblasti ochrany přírody a krajiny a měl by celý proces zrychleného povolování obnovitelných zdrojů dokončit. „Tento zákon je poslední z velkých legislativních změn, kterými se poslední roky snažíme intenzivně zjednodušit a zefektivnit povolovací proces, abychom zajistili rychlejší rozvoj obnovitelných zdrojů a naplňování strategických cílů státu,” řekl René Neděla, vrchní ředitel sekce energetiky na MPO.

Jednodušší postupy pro fotovoltaiku

Snahou návrhu nového zákona je rovněž zjednodušit povolování modernizace solárních elektráren (repowering). Komora OZE navrhuje rozšíření zákona i na jiné druhy obnovitelných zdrojů, především větrné. Těch je v Česku přes 200 a většinu z nich by bylo žádoucí nahradit modernějšími a efektivnějšími. Na rozdíl od zcela nových větrných elektráren budovaných v nových lokalitách se v případě modernizace nemusí budovat nová související infrastruktura (typicky příjezdové komunikace, vedení kabeláže aj.). Navíc lze navázat na již dříve udělená povolení, pro která bylo nutné dopad na okolní a životní prostředí vyhodnotit v době před jejich výstavbou. Zároveň se lze opřít o data o jejich vlivu na okolní a životní prostředí vyplývající z dosavadního provozu.

Větší autonomie při zapojení obcí

Komora OZE v rámci svých připomínek podporuje větší míru zapojení a autonomie obcí, např. požadavkem na souhlas obce v případě, že na jejím území jsou již nějaké zdroje využívající ten konkrétní druh OZE provozovány. 

Vedle toho v zákoně Komora navrhla zcela nový princip, kterým by obce – na celém území ČR, nikoliv pouze v připravovaných akceleračních oblastech – těžily z provozu výrobny z OZE. Jedná se doplnění zákona, které by stanovilo povinnou platbu či odvod provozovatelů obnovitelných zdrojů pro obce, kde se má nová výrobna elektřiny nacházet.

„Česko má přes šest tisíc obcí a rozvoj obnovitelných zdrojů se bez jejich aktivního zapojení neobejde. Navrhujeme proto pro obce, na jejichž území budou realizovány projekty větrných či solárních elektráren, zákonem garantovanou pravidelnou roční platbu od provozovatelů. Obce by měly přejít z defenzivy do aktivního partnerství na rozvoji OZE, který přinese jejich obyvatelům zdravé životní prostředí,” řekl Martin Bursík, hlavní poradce v Komoře obnovitelných zdrojů energie a předseda Evropské federace obnovitelných energií (EREF).

JiT (Zdroj: Energie 21)*

Potřebujeme jasná pravidla a nediskriminační přístup pro výstavbu větrných elektráren i na státních lesních pozemcích. Foto archiv/ČEZ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down