Podle ministerstva jsou nejlevnější pohony na LPG a elektřinu

Tabulka porovnávající náklady na ujetých 100 kilometrů hodnotí jako nejlevnější pohon na LPG, těsně před bateriovými elektrickými vozidly. Vyplývá to z aktualizované verze cenového porovnání fosilních a alternativních paliv vozidel publikované ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) začátkem dubna. Podle některých odborníků má ale kalkulovaná cena dobíjení elektřinou značný rozptyl. 100 kilometrů ujetých elektromobilem vás totiž může stát méně než stokorunu, ale také více než tři stovky.

Z porovnávací tabulky MPO vyplývá, že na stech kilometrech zaplatíte za palivo nejvíc v případě vozidla na benzín nebo stlačený zemní plyn (CNG). V obou případech se dostanete přes 200 korun. U naftových motorizací se v závislosti na třídě vozidla pohybujete v rozmezí cca od 140 korun do 200 Kč na 100 ujetých kilometrů. Srovnatelných výsledků dosahuje pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG) a elektřinu, a to kolem 120 korun. Údaje vychází z dat uplynulého kalendářního pololetí. Aktuální srovnávací ceny tak odpovídají druhé půli loňského roku.

Toto porovnání cen může být problematické

Zatímco ceny pohonných hmot vychází z celorepublikového průměru podle Českého statistického úřadu, náklady na provoz elektromobilu se počítají podle vyhlášky o cestovních náhradách. „Tato vyhláška se každý rok aktualizuje, aby odrážela změny v ceně nafty, benzínu a elektřiny. Letos stejně jako v roce 2024 stanovila za 1 kilowatthodinu elektřiny průměrnou cenu 7,70 Kč,“ upřesňuje Gabriela Ivanco, daňová poradkyně Forvis Mazars.

Někteří odborníci poukazují na fakt, že toto srovnání cen může být problematické. „LPG vyniká kromě příznivé ceny rovněž mimořádnou cenovou stabilitou. V roce 2024 se průměrná cena pohybovala v rozmezí od 15,90 Kč/l do 17,79 Kč/l. To je rozptyl ani ne 2 koruny za litr a ceny na čerpačkách se významně neliší, máte tak relativní cenovou jistotu,“ říká například Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG. „Větší kolísání vykazují ceny benzínu a nafty, a to loni v průměru téměř 6 Kč na litru. V případě elektromobility se ale ceny mohou lišit dramaticky a to, co vykazuje ministerstvo, není příliš vypovídající a lze to brát spíše jako spodní cenovou hranici,“ dodává Ivan Indráček.

O ceně za kilometr rozhoduje více faktorů

O ceně za ujetý kilometr obecně rozhoduje řada dalších faktorů. Například záleží na tom, kde vůz dobíjíme, o jak velké auto jde nebo jak rychle a kde jezdíme, tedy zda ve městě nebo na dálnici. Budeme-li předpokládat, že běžný menší elektromobil spotřebuje v průměru 15 kWh na 100 km, tak při domácím nabíjení a ceně 6 Kč/kWh 100 ujetých kilometrů vyjde na 90 korun. Takovou částku lze ještě srazit využitím fotovoltaiky nebo dobíjením v nízkém tarifu dříve známém jako noční proud.

Výrazně si ale můžeme připlatit na dobíjecích stanicích. „S využitím Energokarty lze dobíjet například v síti stanic PRE za 8 Kč/kWh v případě nabíječek AC, za 11 Kč/kWh u DC nabíječek a při využití ultrarychlého dobíjení UFC za 13 Kč/kWh,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. „V jiných případech ale může UFC nabíjení vycházet i na 18 Kč/kWh a cena může dále šplhat v případě roamingového dobíjení u partnerských provozovatelů nabíječek, a to klidně na 26 Kč/kWh, ale i víc při nabíjení v zahraničí,“ dodává Damir Duraković.

S uvažovanou spotřebou 15 kWh tak při ceně 20 Kč/kWh najednou vychází 100 ujetých kilometrů na 300 korun. Pokud si přičteme vliv dálničního provozu nebo většího a těžšího elektromobilu, lze předpokládat výrazně vyšší náklady.*

JiT (Zdroj: Pro-Media)

Podle České asociace LPG vyniká toto palivo kromě příznivé ceny i cenovou stabilitou. Foto archiv/Primagas

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.