Klimatická krize nesmí před volbami zůstat v mediálním pozadí

Klimatická krize má už dnes ničivé dopady po celém světě – od rostoucího počtu obětí extrémního počasí po rozsáhlé škody, které zasahují celé komunity a ohrožují jejich obživu, například v důsledku dlouhotrvajícího sucha. Nedávná vědecká studie ukázala, že vlna veder, která koncem letošního června zasáhla Evropu, si vyžádala nejméně 2300 obětí ve dvanácti velkých městech. Téměř dvě třetiny z nich lze podle výzkumu přičíst přímo důsledkům klimatické změny.

S podobnými projevy extrémního počasí se potýká i Česko – v polovině září 2024 zasáhly většinu našeho území povodně, které si vyžádaly šest lidských životů, způsobily škody na majetku v hodnotě několika desítek miliard korun a donutily k evakuaci tisíce lidí.

Informace musí obsahovat také souvislosti

Přesto zůstává klimatická krize v českých médiích spíše na okraji. Její projevy bývají často prezentovány jako izolované jevy, bez propojení se širším kontextem klimatické změny. Události jako extrémní počasí, zdražování energií nebo zdravotní rizika pak postrádají ukotvení v souvislostech, které by veřejnosti umožnily pochopit jejich skutečné příčiny, možná řešení a přínosy přijatých či navrhovaných opatření. Dlouhodobá pozorování environmentálních nevládních organizací ukazují, že mediální pokrytí často upřednostňuje politickou perspektivu před odbornou a občanskou a chybí dostatečná korekce nepřesných či zavádějících tvrzení.

V období před podzimními volbami je klíčové, aby environmentální témata dostávala v médiích odpovídající prostor. Zvládnutí klimatické krize je jednou z největších výzev současnosti – ovlivňuje zdraví obyvatel, ekonomiku i dostupnost základních služeb. Opomíjení této reality přináší vysoké ekonomické i společenské náklady, které budou v dlouhodobém horizontu mnohem vyšší než investice do klimatických opatření.

Jak snižovat závislost na fosilních palivech

Jako environmentální nevládní organizace dlouhodobě upozorňujeme na konkrétní rizika spojená s nečinností i na dostupná řešení, jež mohou podpořit spravedlivou transformaci a odolnost společnosti. Věříme, že věcnou a informovanou veřejnou diskusi mohou výrazně posílit média, pokud budou tato témata pokrývat pravidelně, v souvislostech a s důrazem na ověřené informace.

Součástí debaty musí být i odpovědnost fosilních korporací, které dlouhodobě profitují, zatímco náklady klimatické krize nesou občané. Firmy jako EPH či Sev.en vydělaly v době energetické krize rekordní částky, ale na tzv. windfall tax přispěly jen minimálně. Právě proto je klíčové, aby finanční odpovědnost a zdanění fosilních korporací stály v popředí veřejné debaty a média se politiků i kandidátů na jejich postoje aktivně ptala.

Předvolební debaty a rozhovory představují ideální prostor k zaměření médií na dopady klimatické krize na zdraví a prosperitu obyvatelstva či na to, jak politici hodlají čelit rostoucím nákladům spojeným s krizí.

Mezi otázky, které environmentálním organizacím v mediálním prostoru chybí, patří snižování závislosti na fosilních palivech, spravedlivá transformace, posílení energetické soběstačnosti, plnění klimatických závazků, řešení energetické chudoby a systémové změny v oblasti zemědělství a energie. Je zásadní, aby média přinášela jasné odpovědi na tyto otázky, a umožnila tak lidem co nejlépe porozumět výzvám klimatické krize. Seznam expertů, na které se mohou média v souvislosti s těmito tématy obracet, lze získat na www.klimatickakoalice.cz.

JiT (Zdroj: Klimatická koalice)*

Mezi otázky, které environmentálním organizacím v mediálním prostoru chybí, patří i systémové změny v souvislosti zemědělství a energie. Foto archiv/MŽP 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.