Motoristé požadují po Andreji Babišovi, aby post ministra životního prostředí obsadil jejich předseda Petr Macinka, který dlouhodobě zastává stanoviska, která jsou v rozporu s ochranou životního prostředí. Podle Hnutí DUHA se však programové priority hnutí ANO a plány Motoristů v této oblasti zásadně rozcházejí a vylučují.
Zatímco hnutí ANO plánuje pokračovat v úspěšném programu Nová zelená úsporám, Motoristé prosazují všechny dotační programy zrušit. Stejně tak se neshodují v přístupu k ochraně přírody. Motoristé chtějí opustit princip tzv. bezzásahovosti, na kterém bývalý ministr životního prostředí za ANO Richard Brabec postavil novelu zákona o ochraně přírody, jež v roce 2017 zachránila nejcennější části českých národních parků.
Motoristé rovněž plánují ukončit podporu obnovitelným zdrojům a za jediný domácí zdroj považují uhlí, zatímco hnutí ANO v programu slibuje vytvořit podmínky pro rozvoj solárních, větrných nebo např. vodních elektráren a OZE považuje za velmi důležitou součást nízkoemisního energetického mixu. Do oblasti podpory obnovitelných zdrojů a dotačních programů patří i kotlíkové dotace, ke kterým se hnutí ANO dlouhodobě hlásí a ve kterých chce pokračovat i nadále. Motoristé s nimi však nepočítají, dotace odmítají a chtějí návrat k uhlí.
Program Motoristů navíc navrhuje důraz na využívání uhlí v energetice a jeho přímé nahrazení jadernou energetikou v budoucnosti, bez využívání obnovitelných zdrojů. To je nejen v rozporu s programem ANO, ale jedná se o zcela nereálný plán. Udržování uhelných elektráren by zdražilo elektřinu všem spotřebitelům. Jaderné reaktory nejsou ani v těch nejambicióznějších plánech vnímány jako úplná náhrada uhelných elektráren, a to jak v České republice, tak v zahraničí. Součástí energetických strategií zůstává i rozvoj obnovitelných zdrojů energie.
Ministerstvo životního prostředí vedené v letech 2014 až 2021 Richardem Brabcem zprostředkovalo občanům a obcím 70 miliard korun z Operačního programu Životní prostředí a ministr je na evropské úrovni pomáhal pravidelně vyjednávat. Naopak Petr Macinka, předseda strany, která do února 2018 nesla název Referendum o Evropské unii, se vyjadřuje proti podpůrné politice financující ekologickou obnovu nekorektně, což jeho schopnost vyjednávat finance v Evropské unii podlamuje. Andrej Babiš navíc označil výrok Petra Macinky, že by státní deficit mohl být během čtyř let nulový, za „samozřejmě nesmysl“.
Funkce ministra životního prostředí vyžaduje vysokou odbornou kvalifikaci, respekt k vědeckým poznatkům a snahu o vyvážený rozvoj celé země. Česká republika čelí reálným výzvám a hrozbám, jako jsou sucho, znečištění ovzduší či ztráta biodiverzity, jejichž řešení vyžaduje spolupráci napříč sektory.
Jiří Koželouh, vedoucí energetického programu Hnutí DUHA, říká: „Volební program ANO slibuje energetické úspory pro všechny, rozvoj obnovitelných zdrojů a pokračování kotlíkových dotací. To jsou přitom oblasti, které Motoristé ve svém programu i ve veřejných vystoupeních kritizují a chtějí rušit. Pokud by Andrej Babiš svěřil Ministerstvo životního prostředí zástupcům Motoristů, tak mu zruší jeho sliby voličům, prohloubí energetickou chudobu, zhorší kvalitu ovzduší a ohrozí energetickou bezpečnost a soběstačnost domácností i obcí. Předseda Motoristů Petr Macinka se netají tím, že chce v principu MŽP rozvrátit, aby nepřekáželo.”
Eliška Vozníková, vedoucí programu Krajina Hnutí DUHA, říká: „ANO odcházelo z Ministerstva životního prostředí s dobře nastavenou ochranou nejcennějších částí naší přírody v národních parcích. Pomohly v tom desítky tisíc lidí, kteří podepisovali petice, a stovky dalších demonstrovaly před Poslaneckou sněmovnou. Motoristé přicházejí s návrhem tento princip ochrany opustit, což by ohrozilo naše národní parky, klenoty naší krajiny, a zmobilizovalo proti vládě milovníky české přírody.” *
JiT (Zdroj: Hnutí DUHA)
Česká republika čelí reálným výzvám a hrozbám, jako jsou sucho, znečištění ovzduší či ztráta biodiverzity, jejichž řešení vyžaduje spolupráci napříč sektory. Foto archiv/ASZ