Nová směrnice EU o kvalitě ovzduší přináší šanci na zdravější ovzduší

Nová směrnice Evropské unie o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu 2024/2881[1], přijatá v říjnu 2024, představuje zásadní krok ke zlepšení zdraví obyvatel a budoucí ekonomické přínosy. Na semináři Společnosti pro trvale udržitelný život (STUŽ), který se konal 7. října, přední české odbornice zdůraznily, že přísnější limity pro znečišťující látky v ovzduší, které evropská směrnice zavádí, mohou pozitivně ovlivnit počet let, které tisíce českých občanů prožijí ve zdraví a ušetřit významný podíl veřejných rozpočtů na zdravotní péči a ztrátu produktivity. Kvalita ovzduší v českých městech přitom patří v Evropě k těm horším.

Zdravotní přínosy v hlavní roli

Experti se shodují, že dopady znečištěného ovzduší jsou závažnější, než se dříve předpokládalo. Stále rostoucí počet výzkumů prokazuje souvislost mezi znečištěním a poškozováním mozku, DNA či vyšším výskytem demence u lidí žijících v blízkosti frekventovaných silnic.

Podle Táni Závodné z Ústavu experimentální medicíny AV ČR se negativní dopady promítají do takzvaných ztracených let zdravého života[2]. Dodržování limitů doporučených Světovou zdravotnickou organizací (WHO) by jen v EU snížilo roční počet předčasných úmrtí až o 357 tisíc.[3] „I relativně malé zlepšení kvality ovzduší představuje v součtu obrovský zdravotní i ekonomický přínos pro celou společnost,“ zdůraznila Závodná.

Ekonomické úspory a právní nástroje

Nová směrnice přináší i silné ekonomické a právní nástroje ke zlepšení současného stavu. Legislativa vychází z prokazatelně vysokých nákladů spojených se zdravotními dopady znečištěného ovzduší a přiznává občanům nárok na náhradu újmy na zdraví, pokud by nebyly limity znečištění dodržovány. Proto budou muset města aktivně jednat. Část finanční odpovědnosti se přesune na původce znečištění. Nová norma požaduje od roku 2030 snížení emisí škodlivin, které vznikají nedokonalým spalování fosilních paliv a dopravním provozem, jako jsou prachové částice (PM10, PM2,5) a oxid dusičitý (NO2), na polovinu současného limitu8.

Praha a další města

V Praze, kde je za většinu znečištění ovzduší zodpovědná automobilová doprava, by se budoucí limity dnes nepodařilo na moha místech naplnit. Implementace nové směrnice, která bude do českého právního řádu implementována koncem roku 2026, si vyžádá konkrétní opatření. Zástupkyně pražského magistrátu představila možná opatření, která by v hlavním městě mohla snížit znečištění ovzduší na požadovanou úroveň.  Zahrnují například:

  • Nízkoemisní zónu,
  • zlepšení emisních charakteristik taxislužby,
  • kontrolu vysoce znečišťujících vozidel v provozu,
  • omezení atraktivity parkování v centru města,
  • podporu nízkoemisní logistiky.

Nová směrnice tím dává městům nejen povinnosti, ale i nástroje, jak chránit zdraví svých obyvatel a v dlouhodobém horizontu dosáhnout finančních úspor ve zdravotnictví.*

/zr, zdroj: STUŽ/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.