V Dobrovicích u Mladé Boleslavi vyjel počátkem září do provozu nový autobus Scania OmniLink Ethanol, který spaluje ekologické palivo z obnovitelných zdrojů E95. Autobus na nové biopalivo bude nasazen na příměstské lince využívané nejvíce školní mládeží v okolí města automobilů.
Vozidlo je naprosto mimořádné technickými parametry, mezi nimiž dominuje unikátní, prakticky nulová úroveň emisí (ve srovnání se standardními vznětovými motory produkuje přibližně o 90 % CO2 méně), ale také podstatně menší hlučnost a v neposlední řadě to, že. Vozidlo s tak výjimečnými parametry je prvním v českém provozu, ale brzy by je měla následovat další.
Projekt vznikl ve spolupráci středočeského Krajského úřadu a společností Transcentrum Bus, Cukrovary a lihovary TTD (výrobce biopaliva E95), Jihočeský zemědělský lihovar a Scania Czech republic. Jeho realizace je součástí uskutečňování vládního „Víceletého programu podpory dalšího uplatnění biopaliv v Dopravě“.
Autobus Scania OmniLink je sériově vyráběným vozidlem s třídveřovou karoserií z lehkých slitin a na pět stovek jich již několik let úspěšně jezdí například ve Stockholmu. Etanolová verze je odvozena od typu poháněného standardním vznětovým motorem typu DC9E02 270, kapalinou chlazeným řadovým pětiválcem o zdvihovém objemu 8900 cm3 a největším výkonu 198 kW. Úpravy zahrnují mimo jiné náhradu několika pryžových těsnění palivového systému za silikonová, záměnu vysokotlakého vstřikovacího systému HPI za jednodušší, pracující s nižšími tlaky a několika dalších, zanedbatelných detailů. Vzhledem k aplikaci systému EGR (recirkulace výfukových plynů) není nutná ani instalace odlučovače pevných částic ve výfukovém systému, stejně jako vstřikování katalytického činidla AdBlue.
Celý článek je otištěn v čísle 5/09 časopisu Energie 21.
Autor: Redakce Energie 21