Mladá Boleslav se ve čtvrtek 11. června stala prvním místem v Česku, kde se začalo oficiálně prodávat ekologicky šetrné biopalivo E85. Na jednom ze svých stojanů ho místo dosluhujícího Specialu 91 nabídne svým zákazníkům čerpací stanice KM Prona.
„Palivo E85 nabízíme zatím jen v Mladé Boleslavi, kde jsme tím nahradili Speciál 91, tedy nejméně ekologické palivo. Je tedy trochu symbolické, že ekologické palivo E85 nahradilo nejméně ekologický speciál,“ uvedl provozní ředitel společnosti KM Prona Robert Vítek.
Palivo E85 je směs skládající se z 85 procent z bioetanolu a z 15 procent z Naturalu 95.
Proti klasickému benzinu má jízda na palivo E85 dvě hlavní výhody - nárůst výkonu motoru a výrazné snížení emisí výfukových plynů. Nevýhodou je naopak mírně vyšší spotřeba oproti klasickým palivům.
Na českém trhu lze nyní zakoupit speciálně upravené vozy několika značek, které na palivo E85 dokážou jezdit. Mezi ně patří například Škoda Octavia Multifuel, několik modelů Ford (FFV modely Focus, C-max, S-max, Mondeo), Saab (modely 9-3 a 9-5 BioPower) a Volvo (C 30, S 40, V 50, V 70 a S 80). Škoda se zatím soustředí především na švédský trh, ovšem někteří prodejci chtějí Octavii Multifuel nabídnout i v Česku. V Mladé Boleslavi již na tento model registrují několik objednávek.
A právě dvě Škody Octavia Multifuel převzal při příležitosti zahájení prodeje paliva E85 pro potřeby Středočeského kraje hejtman MUDr. David Rath. Jedním vozem bude jezdit Oblastní nemocnice v Mladé Boleslavi a druhý dostane Správa a údržba silnic Mnichovo Hradiště. „O této možnosti jsme uvažovali již dlouho. Nemělo by zůstat jen u dvou aut, uvažujeme také o autobusové lince na Mladoboleslavsku, která by rovněž využívala biopaliva,“ řekl hejtman.
Palivo se v současnosti prodává za cenu nižší v porovnání s klasickým benzinem. „Jde však o cenu podporovanou naší společností a navíc zatíženou spotřební daní. Pokud bude biosložka osvobozena od spotřební daně, bude cena paliva výrazně nižší než u klasického benzinu,“ uvedl generální ředitel společnosti Cukrovary a lihovary TTD Ing. Oldřich Reinbergr.
Celý článek je otištěn v čísle 4/09 časopisu Energie 21.
Autor: JiT