04.01.2020 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ovzduší můžeme zlepšit i palivem z LPG

Vozidla na alternativní paliva mají zásadní význam pro snížení emisí škodlivých plynů a prachových částic v silniční dopravě. Automobily s nulovými emisemi se však prosazují jen pomalu a podíl elektromobilů dosáhne v evropském měřítku do roku 2030 maximálně 15 procent. I tak je v krátkodobém a střednědobém horizontu možné emise snižovat, a to například využitím paliva z LPG.

Výtah z článku, který vyšel v časopise Energie 21 č.6/2019.

Zkapalněný ropný plyn LPG (Liquified Petroleum Gas) je směs uhlovodíkových plynů propanu a butanu. Označuje se proto též jako propan-butan (zpravidla když je distribuován v tlakových láhvích). Pro LPG na čerpacích stanicích je zase zažitý termín autoplyn. Stejně jako benzín a nafta se LPG získává zejména z ropy. Na českém trhu pochází z rafinérského zpracování ropy asi 40 % LPG, zatímco zbylých 60 % vzniká jako kapalná frakce separovaná od metanu v průběhu těžby zemního plynu. Metan je pak hlavní složkou CNG neboli stlačeného zemního plynu (Compressed Natural Gas).

Propan-butan se využívá nejen jako plynné palivo v domácnosti (vaření, vytápění), ale také jako alternativní pohonná hmota pro vozidla se zážehovým motorem. Většinu benzínových vozidel na trhu lze snadno a bezpečně na LPG přestavět, a to včetně moderních vozů disponujících motorem s přímým vstřikováním paliva. Propan-butan je distribuován v tlakových láhvích různých velikostí.

Pro potřeby rodinného domu nebo firmy lze také využít podzemní či nadzemní zásobník na LPG, který je vhodný zvláště v lokalitách, kde není možnost připojení k distribuční síti zemního plynu. Umožňuje dlouhodobě zásobovat plynem – v tomto případě propanem – jak rodinné domy, tak i větší objekty, jako jsou hotely, penziony nebo firemní provozovny.

Významným přínosem LPG bude v dopravě je hlavně úspora nákladů. Ta je ve srovnání s benzínem a naftou výrazná. Jeden litr LPG je totiž v Evropě v průměru o 57 % levnější než benzín a o 53 % levnější než nafta. V ČR je tento rozdíl obdobný. Náklady na koupi nového LPG vozidla, nebo na přestavbu stávajícího benzínového vozidla se tak řidiči rychle vrátí.

Na evropském trhu je k dispozici přes šedesát modelů továrních vozů s LPG pohonem. Pro nás je potěšující, že na český trh se po delší odmlce opět vrací LPG tovární vozy Dacia. Přestavba je relativně levná, její cena se pohybuje mezi 15 až 40 tis. Kč. Investice do ní se tak vrátí s prvními 30 tis. ujetými kilometry. Vzhledem k průměrnému provozu automobilu v Česku je to doba mezi jedním a dvěma roky.

Pohon na LPG má i některé nevýhody. Jde hlavně o zákaz parkování ve vybraných zónách, například podzemních garážích, – důvodem je jejich nedostatečné odvětrání. Přesto i dnes již lze najít garáže, jejich majitelé investovali do posílení vzduchotechniky a parkování vozů na plyn je v nich povoleno. Oproti benzínu a naftě má LPG mírně vyšší spotřebu, maximálně však o 15 procent Aby byla zajištěna maximální bezpečnost, je nutná každoroční revize LPG vozu. Nádrž na LPG má životnost deset let a poté je třeba ji vyměnit. U vozidel přestavěných na LPG pak může nádrž ubrat část objemu zavazadlového prostoru. To je možné eliminovat zabudováním nádrže namísto rezervy a místo ní vozit sadu na opravu pneumatiky.

Lukáš Pololáník, Česká asociace LPG

Standardní úprava vozu Mazda 3 2.0 SkyActiv 88 KW na LPG Foto archiv/IDEA

V Česku je možné LPG načerpat již na 955 čerpacích stanicích   Foto archiv/ČA LPG

Česká asociace LPG doporučuje kupovat jen plynové láhve s označením Bezpečné láhve Foto archiv/ČA LPG

Pro rodinný dům nebo firmu lze využít podzemní či nadzemní zásobník   Foto archiv/Primagas

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down