Tomáš Lipert působí ve společnosti DHL Express (Czech Republic), s.r.o., na pozici představitele vedení systémů řízení managementu kvality ochrany životního prostředí a hospodaření s energiemi. Zeptali jsme se ho na firemní i jeho osobní přístup k elektromobilitě.
Jaké jsou plány české pobočky DHL Express v oblasti využívání elektromobilů?
Z pohledu globálního jsou plány dané na roky dopředu. Jde o plnění strategie skupiny DP DHL v podobě Mise 2050: Nulové emise. Tato strategie v kombinaci s lokálními ambicemi pak určuje i směr v ČR. Je velmi pravděpodobné, že u stávajícího počtu elektrovozidel nezůstaneme. Jelikož vozový park se řídí cyklem obměny, lze čekat, že v příštím roce a těch dalších se mohou i silnice center jiných měst dočkat nasazení. Když se na téma dnes podíváme řečí čísel, tak pro splnění celé emisní strategie i postupných cílů v roce 2025 je jasné, že celá Evropa musí projít významnou změnou. Jsem přesvědčen, že v dalších letech budeme například v městské logistice svědky hned několika alternativ.
Jakých pokroků dosáhla na poli elektromobility mateřská firma DHL v Německu?
Zde nelze opomenout například projekt Street Scooter, kterým DHL v Německu rozvířila hladinu stojatých vod. Mnohá „nej“ tohoto projektu hovoří za vše. Například jen vyrobit a nasadit skoro 10 tisíc vozidel už chce více než hlavu vizionáře. Pokroky mateřské firmy bych ale neomezoval jen na Německo, kde je sídlo. Mnohé regiony také mají bohaté zkušenosti. Kupříkladu nelze nevidět ambice Nizozemí nebo asijských zemí.
Jak elektromobily vnímáte Vy osobně? Kam se v následujících letech budou ubírat?
Osobně jsem zastáncem „Disney“ modelu v každé situaci lidského konání. Abychom se posunuli z místa, je potřeba vždy dát rovnocenný prostor vizionářům a snílkům, realistům a všem kritikům. Jedině pak najít společnou řeč, na ní stavět ku prospěchu všech stran. Blízká budoucnost bude záležet na tom, která ze složek si prosadí svou. Jako celoživotní pragmatik s vizemi vnímám elektromobilitu jako dobrou příležitost, jako další alternativu, která bude určitě mít své určené místo a účelné využití. Čekám, že výrobci budou nabízet více alternativ v rámci soutěže o přízeň zákazníka, že případnou zkostnatělost a vyčkávání na správnou chvíli občas rozvíří nějaký „startup“, případně ropná krize. Očekávám také obrannou reakci měst, kdy na jedné straně je přání lidí se sdružovat u aglomerací a žít zde život stylem „all inclusive“ – a na druhé straně jsou různé limity.
Připravila Kateřina Krajňák, B.I.D. services s.r.o.
Více o zkušenostech s elektromobilitou se dozvíte na konferenci Elektromobilita 2020, dne 24. 9. 2020
Obrázky:
Úspěšný projekt Street Scooter v Německu. Foto archiv/Electrive.com
Tomáš Lipert. Foto archiv/B.I.D. services*