Ceny v soutěži SIMA Innovation Awards se udělují při příležitosti konání mezinárodního zemědělského francouzského veletrhu SIMA. Veletrh se kvůli koronaviru letos nekonal, ale i tak byly v soutěži vyhodnoceny nejlepší produkty pro zemědělství. Ocenění byla udělena ve čtyřech hlavních kategoriích a třetí z nich se týkala i technologií obnovitelných zdrojů energie.
Doprava hraje v efektivitě chovu hospodářských zvířat, ale v mnoha zemědělských podnicích i souběžně s tím i v provozu zemědělské bioplynové stanice, významnou roli. Novými cestami se vydala francouzská společnost Deguillaume, když vyvinula návěs „dva v jednom“ – tedy způsobilý pro transport jak sypkých materiálů (kukuřičné siláže), tak i kapalných hnojiv (digestátu). Má název Fusion a od letošního jara je nositelem bronzové medaile v kategorii Chov hospodářských zvířat a obnovitelná energie.
S rozvojem bioplynových stanic a anaerobní fermentace musí zemědělci čelit novým výzvám v oblasti dopravy. Musí přepravovat organický materiál v pevném a/nebo kapalném skupenství směrem k fermentoru, a pak od skladovacích jímek zase digestát k aplikaci na pozemky. To s sebou nese nutnost dopravy pevných i kapalných materiálů.
Bioplynové stanice jsou budovány se záměrem značné ziskovosti. Francouzský výrobce nabízí řešení, které pokrývá potřeby speciální dopravy pro tato zařízení. Nový návěs je zároveň v souladu s ochranou přírodních zdrojů, snižováním spotřeby paliva i emisí oxidu uhličitého. Dokáže zvýšit efektivitu podnikání a zvýšit produktivitu.
Namísto toho, aby bylo zapotřebí investovat do dvou samostatných dopravních prostředků – návěsu s korbou a cisterny, nabízí firma Deguillaume návěs “dva-v-jednom“. Tento návěs s názvem Fusion zvládne převážet oba dva vzájemně velmi odlišné druhy nákladů. Tím se dosahuje úspor pořizovacích nákladů, ale i nafty, protože návěs Fusion eliminuje jízdy naprázdno. Při jízdě k fermentoru se veze například kukuřičná siláž, a při cestě zpět pak jede naplněný digestátem.
Aby to bylo možné, disponuje nový návěs dvojitým vodotěsným dnem a trojicí perforovaných dělicích přepážek. Ty v prostoru pro digestát fungují jako vlnolamy, takže je možné provádět přepravu kapalného hnojiva bezpečně. Návěs je díky tomu stabilnější za jízdy po silnici při vyšších rychlostech, při brždění či zatáčení. Má třínápravový podvozek a tomu odpovídá i jeho značná kapacita – pojme 51 krychlových metrů řezanky a 21 krychlových metrů digestátu.*
Ben (Mechanizace zemědělství)
Foto archiv/Deguillaume