Světová asociace LPG (WLPGA) každoročně vyhlašuje LPG day, který připomíná význam i aktuální trendy v oblasti využití zkapalněného ropného plynu (LPG). V Česku si LPG stále drží čelní pozici v segmentu alternativních paliv. Jeho význam nicméně roste jakožto zdroje energie pro domácnosti i firmy. V tuzemsku je totiž nemálo lokalit, které nejsou plynofikovány, a s blížící se nutnou odstávkou starých kotlů na tuhá paliva může být topné LPG vhodnou alternativou zemnímu plynu. Do budoucna pak může být fosilní LPG zcela nahrazeno bioLPG, které pochází z obnovitelných zdrojů.
Téma letošního ročníku Dne LPG, který připadá na 7. června, je udržitelné zotavení z pandemie COVID-19. LPG totiž může hrát důležitou roli při formování budoucnosti energetické udržitelnosti. Jde o univerzální i ekologický zdroj energie s plně rozvinutou infrastrukturou. „Nejde o to konkurovat ostatním alternativním zdrojům. Nicméně v situaci, kdy je třeba podpořit ekonomiky a stabilizovat veřejné rozpočty, nevidím prostor na rozsáhlé investice do zavádění alternativ typu elektřina, vodík nebo LNG. S větší podporou zavedených technologií ale můžeme již v krátkodobém a střednědobém horizontu otočit trend nárůstu emisí z dopravy, než se skutečně prosadí vozidla s nulovými emisemi,“ říká Ivan Indráček, předseda České asociace LPG (ČALPG).
I když loni na českých silnicích výrazně přibylo elektromobilů i plug-in hybridů, LPG je v oblasti mobility stále na čele. Celkově na tuzemských silnicích jezdí asi 170 tisíc vozidel na LPG a tomu odpovídá i hustá síť čerpacích stanic s prodejem autoplynu. Standardních čerpaček, které prodávají benzín a naftu jsou necelé tři tisíce, zatímco míst s prodejem LPG je asi třetina, tedy necelá tisícovka. Motorizace umožňující spalování LPG se vrátily do nabídky některých automobilek a například Dacia chystá na rok 2021 nové SUV Bigster, které bude také dostupné v tovární variantě na LPG. Většina LPG automobilů nicméně vzniká dodatečnými přestavbami. Loni to bylo asi 4000 vozidel, což je necelých 80 % z celkového přírůstku automobilů na LPG.
Potenciál LPG ale není jen v dopravě. V září roku 2022 skončí možnost topit doma starými kotli na tuhá paliva první a druhé emisní třídy a tyto kotle už nepůjde legálně provozovat. Podle různých odhadů jich začátkem tohoto roku přitom bylo ještě v provozu více než 300 tisíc. Velký počet domácnosti tak čeká výměna zdroje tepla, což je dobrá příležitost pro přechod na čistší i úspornější vytápění. „Jako jedno z řešení zvláště u starších a energeticky náročnějších domů se nabízí zemní plyn. Problém však může být v nákladném zbudování plynové přípojky, ale i celkové nedostupnosti distribuční soustavy. A zdaleka nejde jen o odlehlé příhraniční oblasti, protože nižší míra plynofikace se týká například širšího okolí Prahy nebo Jihočeského kraje,“ vysvětluje Ivan Indráček. „Alternativou zemnímu plynu ale může být LPG, resp. čistý propan ze zásobníku umístěného na pozemku poblíž domu. Zásobník může být nad i pod zemí, příp. polozapuštěný, a při kapacitě 4 850 litrů poskytne 27 megawatthodin energie, což pokryje roční vytápění a ohřev vody v běžném rodinném domě,“ dodává Ivan Indráček.
Red (Zdroj: Česká asociace LPG)