05.03.2022 | 03:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Tanker MR s hybridním pohonem

Tanker švédského výrobce FKAB Marine Design MR přepravuje zemní plyn ve formě LNG, zkapalněný technologií MR (Mixed-refrigerent cycle, tj. cyklus ve směsi s kapalným chladivem). Jde o první MR tanker využívající hybridní technologii, která splňuje cíle přísné emisní námořní normy IMO 2050.

Pohon navržený společnosti FKAB je založen na kombinaci lodního paliva (LNG) s párou, za vzniku vodíku a oxidu uhličitého (CO2). Plavidlo je výsledkem společného projektu s firmami ABB a Helbio (dceřiná společnost Metacon AB).

Antonios Trakakis, technický ředitel v konzultační společnosti RINA, která nové technologii poskytla potřebná hodnocení, řekl: „Aby byly splněny cíle snížení CO2, musí mít lodní doprava řešení, která buď spoléhají na dostupná fosilní paliva, ale vyžadují stále nové technologické postupy, nebo již spoléhají na nová paliva s nulovým obsahem uhlíku, jejichž dostupnost však ještě zdaleka není zaručena. Technologie FKAB umožňuje použit vodík jako palivo bez nutnosti doplňování a skladování na palubě – a současně plnit cíle normy IMO 2050 pro 70% snížení uhlíkové náročnosti.“

Konstrukce tankeru MR je založena na kombinaci LNG s párou, která v zařízení od firmy Helbio štěpí molekuly LNG na vodík a CO2. Vodík se používá buď přímo jako palivo pro spalovací motory, nebo pro palivové články elektromotorů v hybridním systému ABB. Fosilní oxid uhličitý se tak z velké části zachycuje již při štěpení molekul LNG, ne až z výfukových plynů.

Jakékoli řešení snížení emise CO2 u lodní dopravy by také mělo zajistit plnění indexu uhlíkové intenzity (CII) po celou dobu životnosti plavidla, ne až když se blíží rok 2050. To totiž může být podstatnou nevýhodou pro konvenční lodě postavené se záměrem být technologií dovybaveny až po 10–15 letech od uvedení do provozu. Technologií FKAB lze postupně zvyšovat spotřebu vodíku, aby se nejvyšší hodnocení CII udrželo po celou dobu životnosti lodi. Loď pak může splnit cíl 100% dekarbonizace buď pohonem motoru na čistý vodík, nebo výrobou energie pro palivové články elektromotorů.

Andreas Hagberg, vedoucí oddělení prodeje a marketingu ve společnosti FKAB, k tomu uvedl: „Koncept je revoluční i v tom, že nevyžaduje žádnou přístavní infrastrukturu. Vodík se vytváří až na palubě plavidla a veškeré potřebné vybavení lze namontovat dodatečně, takže majitelé mohou upravit i stávající plavidla. Palivové články byly vyvinuty tak, aby produkovaly více energie a méně emisí.“

(Zdroj: RINA)

Foto archiv/FKAB

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down