04.06.2022 | 07:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dobíjecí stanice přibyly, čerpací zůstávají

Aktuální evidence Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) potvrzuje enormní růst počtu dobíjecích stanic. Statistiky však zřejmě nestíhají reflektovat aktuální vývoj a podle odborníků se jejich reálný počet už přehoupl přes tisíc. Veřejných benzínek s klasickými palivy jsou pak necelé čtyři tisíce. Standardních čerpacích stanic s prodejem primárně benzínu a nafty je ale v Česku o něco méně.

Podle nejnovějšího vydání analýzy EV Readiness Index, kterou každoročně zveřejňuje leasingová společnost LeasePlan, v Česku v roce 2021 vzrostl průměrný počet dobíjecích stanic na jeden tisíc obyvatel na 0,25 stanice, zatímco v roce 2020 to bylo pouze 0,09 stanice. Spolu se Švédskem, Rakouskem a Švýcarskem patříme mezi čtveřici zemí, které během jednoho roku v budování dobíjecí infrastruktury nejvíce pokročily. I přes razantní nárůst nabíjecích stanic jsme však v evropském kontextu pořád daleko za průměrem.

Absolutní počet nabíječek se podle statistik MPO mezi uvedenými roky navýšil téměř o polovinu. Na konci loňského roku bylo v Česku evidováno asi 950 dobíjecích stanic a na nich celkem 1 858 nabíjecích bodů. V prvním čtvrtletí letošního roku MPO eviduje 978 nabíječek a 1 908 bodů, takže lze předpokládat, že se počet nabíjecích stanic brzy přehoupne přes 1 000.

„Mohlo by se zdát, že dynamika budování nových stanic pro bateriová vozidla zpomaluje. Reálný počet dobíječek však zřejmě bude vyšší, protože přibývají tak rychle, že se do evidence dostávají se zpožděním,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež poskytuje Energokartu akceptovanou u stanic tří největších provozovatelů v Česku a současně umožňuje dobíjení ve všech sousedících státech a v rámci sítě Ionity i v celé Evropě. „Podle evidence MPO provozují ČEZ, E.ON a PRE, největší zřizovatelé v Česku, dohromady téměř 630 stanic. V reálu je to však nyní již více než 950 dobíječek. Je tak zřejmé, že celkový počet minimálně v tomto roce již překročil úroveň jednoho tisíce stanic,“ dodává Damir Duraković.

Například jen PRE zprovoznila od konce ledna už přes 40 dalších nabíječek a v provozu jich nyní má více než 360. Podle svého sdělení společnost plánuje do konce roku uvést do provozu dalších 90 stanic. E.ON zprovoznil za poslední dva měsíce více než 20 stanic. „Aktuálně máme v provozu 198 veřejných stanic, dalších 136 je ve výstavbě a většina z nich by měla být spuštěna do konce letošního roku. Letošním cílem, kterého bychom měli dosáhnout, je mít v provozu tři sta stanic. V dalším roce pak začneme s výstavbou UFC dobíjecích hubů,“ popisuje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Čerpacích stanic s klasickými palivy je stále několikanásobně více než těch dobíjecích. K začátku května eviduje MPO celkem 3965 veřejných stanic, tedy těch, které může využívat běžný motorista. To představuje 51,9 % z celkového počtu všech evidovaných čerpaček a výdejních jednotek. Zbytek jsou stanice s vymezeným přístupem a prodejem nebo neveřejné výdejní jednotky v areálech různých podniků či autodopravců.

Počet veřejných stanic sice opět stejně jako na konci loňského roku klesl, podle MPO to však s velkou pravděpodobností není dáno snížením jejich reálného počtu. Pouze proběhly nutné korekce v databázi, kdy řada čerpacích stanic byla historicky nesprávně evidována jako veřejné, ale ve skutečnosti se jednalo o stanice neveřejné.

Pro zjištění skutečného počtu čerpacích stanic je relevantní údaj o počtu „standardních“ čerpacích stanic, které nabízejí především benzín a naftu. Jejich počet dle evidence ministerstva v předchozích letech rostl, zatímco letos ve statistikách jedna čerpačka ubyla. Počet těchto běžných stanic podle MPO činí 2847. Podle předsedy Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivana Indráčka to ale o ničem nevypovídá a počet čerpacích stanic se prakticky nemění. „Množství standardních čerpaček se už před mnoha lety – v době, kdy u nás panovala nižší míra regulace jejich výstavby – stabilizovalo. Teď dochází pouze k drobným nárůstům či poklesům, když se občas nová pumpa otevře nebo zavře, případně nastávají korekce chyb v databázi ministerstva. Ta totiž může obsahovat stanice, které již roky nefungují, ale z evidence nebyly odstraněny, protože to ministerstvu nikdo neoznámil,“ vysvětluje Ivan Indráček.*

(Zdroj: Lukáš Pololáník)

Foto archiv/OMV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down