Norsko, které je samo největším producentem ropy a plynu v západní Evropě, se chce stát první zemí, která do roku 2025 ukončí prodej benzinových a naftových vozů. Bateriově poháněná plně elektrická vozidla (BEV) jsou proto zatím osvobozena od daní uvalených na konkurenty používající spalovací motory (ICE).
S rostoucí popularitou těchto vozů a ztrátou příjmů pro stát ale norské úřady začaly některé výhody omezovat. Od 1. ledna se 25procentní osvobození od DPH na nákup nových elektrických vozidel vztahuje pouze na prvních 500 000 norských korun (1,1 milionu Kč) z ceny vozu.
Podíl nových elektrických vozidel loni vzrostl na 79,3 procenta ze 65 procent v roce 2021 a z pouhých 2,9 procenta před deseti lety, uvedla Norská silniční federace (OFV).
Tesla měla v roce 2022 na celkovém norském automobilovém trhu podíl 12,2 procenta. Už druhý rok se tak stala nejprodávanější značkou před druhým Volkswagenem s podílem 11,6 procenta. Nejoblíbenějším modelem roku byla Tesla Model Y. Na druhém místě skončil Volkswagenem Electric ID.4 a třetí byla Škoda Enyaq.*
/ČTK/