Prodej elektromobilů narostl v Česku o 47 procent na 3895 nově registrovaných elektromobilů. V celé EU se v loňském roce prodalo o čtvrtinu čistě bateriově poháněných elektromobilů více než v roce 2021, celkem 1 123 778. O deset procent narostly v Česku také prodeje hybridů, naopak registrace nových plug-in hybridů klesly o téměř pět procent. Pokles prodejů zaznamenala asociace především u benzínových a naftových vozidel. V celé EU byl trend podobný. Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA).
- Rekordní nárůst prodejů elektromobilů a hybridů zaznamenal Kypr. V zemi s jednou z nejméně rozvinutých dobíjecích sítí v EU se loni prodalo o 403 elektromobilů (+ 380 procent) více než předloni. Prodeje plug-in hybridů narostly o 132 procent na 228 vozů. Česko bylo loni v nárůstu prodejů elektromobilů desáté. Jedinou zemí, ve které v loňském roce prodeje elektromobilů poklesly, je Itálie. Tamní vláda neobnovila v loňském roce finanční podporu pro nákup elektromobilů, která skončila v roce 2021. V celé EU je patrný trend nárůstu zájmu o elektromobily, který se silně propisuje i do zemí střední a východní Evropy. Trojciferné nárůsty prodejů hlásí kromě Kypru také Litva nebo Bulharsko, o desítky procent narostly prodeje elektromobilů v Polsku, Rumunsku nebo Estonsku. „Výrazný nárůst zájmu o elektromobily pozorujeme také u našich českých zákazníků, počet nových objednávek narostl meziročně o více než trojnásobek,“ říká konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.
Nárůst zájmu o elektromobily potvrzuje také Vojtěch Neduchal z MONETA Money Bank, která v loňském roce zaznamenala rekordní počet sjednaných úvěrů poskytovaných na elektrovozy: „Klienti jeví čím dál větší zájem o vozy s udržitelným pohonem. V roce 2022 jsme uzavřeli o polovinu více smluv než v roce předchozím, celkem jsme na elektromobily poskytli úvěry v hodnotě 55 350 000 Kč,“ uvedl Neduchal.
- Prodeje vozidel na benzín klesly v EU za uplynulý rok o 13 procent. Největší propad hlásí prodejci ve Finsku, ve kterém spadly prodeje benzínových osobních vozidel o více než třetinu. Český pokles prodejů aut s benzínovým pohonem je na unijním průměru. „V Česku pomalu klesá počet prodaných aut na benzín, loni to bylo o 16 tisíc vozů méně. I když příčiny poklesu jsou spíše v nedostatku těchto vozidel na trhu, lze přesto trend považovat za pozitivní. Je znát, že Češi stále více o alternativních pohonech přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný elektromobil za cenu 1,44 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu či benzín,“ uvádí Tomáš Kadeřábek z Arvalu.
Výrazný propad prodejů je podle dat z ACEA patrný také u vozidel s naftovými motory. Největší pokles prodejů opět zaznamenal Kypr, meziročně téměř o dvě třetiny na 596 vozidel. V celé EU prodeje vozidel na naftu klesly o pětinu, v Česku o 9 procent.
- Nejnižší nárůst mezi vozidly s alternativními pohony zaznamenala ACEA u plug-in hybridů. V celé EU narostly prodeje pouze o 1 procento. V Česku jejich registrace klesly o pět procent na 3 560 vozidel. Trojciferné nárůsty v prodejích ale hlásí některé země východní Evropy.
Výrazný nárůst zaznamenala ACEA v zemích EU u registrací hybridních vozů, prodalo se jich o 9 procent více. V loňském roce se jednalo o druhou nejpočetnější kategorii v množství prodaných vozů v Unii. Evropští zákazníci jich nakoupili přes dva miliony. „Pro řidiče, kteří byli doteď zvyklí na vozidla s konvenčními pohony, je přechod do hybridního vozu snazší než do plug-in hybridu, protože nemusejí řešit dobíjení. Naopak zákazníci, kteří preferují čistou mobilitu, si vyberou raději bateriový elektromobil. Tento trend pozorujeme také u našich zákazníků. Zatímco stav prodejů plug-in hybridů je v posledních letech konstantní, u elektromobilů jsme v loňském roce zaznamenali tak výrazný nárůst předaných vozidel, že jsme v současnosti největším poskytovatelem elektromobilů na operativní leasing v Česku. Poptávku táhnou firmy z mnoha důvodů. Nejčastějším je splnění ESG cílů od mateřských společností či snížení provozních nákladů a snazší parkování v hlavním městě. Dalšími z důvodů jsou image společnosti či odlišení se od konkurence využíváním stále ještě ne zcela obvyklých vozů,“ říká Kadeřábek z Arvalu.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!