18.07.2023 | 10:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Další biometan do distribuce i autobusům

Výrobna biometanu v Mladé Boleslavi začala dodávat první kubíky obnovitelného biometanu domácnostem. Ke své distribuční soustavě ji připojil největší český distributor plynu, skupina GasNet. V areálu bioplynové stanice, kterou provozuje společnost COMPAG Mladá Boleslav, navíc stojí i plnička stlačeného biometanu pro dopravní prostředky. Je to první výrobna biometanu, která vedle distribuce dodává plyn i v oblasti čisté mobility.

Bioplynová stanice v Mladé Boleslavi začala dodávat do veřejné distribuční sítě GasNet obnovitelný biometan. Plyn se tady vyrábí z rostlinného a živočišného odpadu nebo zbytků potravin. Prozatím stanice počítá s výkonem 300 m3 vyrobeného biometanu za hodinu.

„Uvádíme do provozu jednu z největších infrastrukturálních staveb v oblasti využití odpadů za poslední dekádu v celém Česku. Jedná se o první takto celistvý projekt bioplynové stanice s cílem vyrobit pokročilé biopalivo, biometan, a to pouze z odpadů. Biometan vyrábíme z odpadů z domácností, od producentů potravinářských výrobků, obchodních řetězců i z kuchyňských odpadů či odpadů z údržby veřejné zeleně. Umíme zpracovat nejen veškeré odpady v jakýchkoliv obalech, ale dokážeme konkurovat i kafilerním stanicím, kdy naše technologie umí ekonomičtěji zpracovat vedlejší živočišné produkty kategorie 2 a 3,“ uvedl Radek Lizec, jednatel COMPAG Mladá Boleslav.

Svými vlastnostmi se přitom zelený biometan neliší od zemního plynu a odběratelé ve městě a okolí nepoznají žádný rozdíl. „Pokračujeme ve zvyšování podílu tohoto obnovitelného plynu v naší distribuční soustavě. Mladá Boleslav je už čtvrtá výrobna biometanu, která dodává plyn do naší distribuční soustavy. Biometan posiluje energetickou nezávislost České republiky a jde ruku v ruce s podporou udržitelné ekonomiky – zbytky potravin a bioodpad se využívají do posledního drobečku. Na takto vyrobeném plynu uvaříme další jídlo nebo si s ním zatopíme,“ říká Andrej Prno, která má v GasNetu připojování stanic na starosti.

Součástí zařízení bioplynky je i plnicí stanice na stlačený biometan (bioCNG). Tankovat tady budou autobusy místního dopravního podniku. Město tím sníží svou emisní stopu a přispěje ke zlepšení místního ovzduší. „Kapacita plnicí stanice bioCNG je stanovena na minimálně 550 000 kg za rok. Naplňování cílů oběhového hospodářství a Zelené dohody pro Evropu je pro nás prioritou. V oblasti čisté mobility se chceme stát partnerem pro co nejvíce subjektů v našem regionu, samozřejmě včetně Škoda Auto,“ vysvětluje Radek Lizec z COMPAGu.

„Plyn před vstupem do distribuce kontrolujeme, aby všechny jeho parametry odpovídaly potřebným normám. Zároveň k plynu přidáváme i typický zápach, protože biometan není stejně jako zemní plyn sám o sobě cítit,“ přibližuje distribuční technologii Andrej Prno.

Biometan by mohl v České republice do roku 2030 nahradit 10 až 15 % spotřeby zemního plynu pro vytápění i silniční dopravu. „V Česku je už více než 550 bioplynových stanic, které mohou vyrábět biometan. Základní legislativu pro distribuci tohoto plynu máme. Technologie je připravená a připojovací proces se plně standardizoval. Je ovšem nutné zavést efektivní regulační rámec finanční podpory, který bude motivovat majitele bioplynových stanic a investory k výrobě biometanu,“ doplňuje Andrej Prno z GasNetu.*

(Zdroj:: GasNet)

Foto archiv/GasNet

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down