Evropská hromadná doprava směřuje k tiché a čisté energii. Do evropského projektu vývoje moderních ekologicky šetrných elektrobusů s tichým provozem a rychlým dobíjením se zapojili také čeští vědci i odborníci z praxe. K testování se připojila města Londýn, Barcelona i Plzeň. Projekt podpořila TA ČR částkou 20,3 mil. korun. Výsledky testování poslouží rozvoji ekomobility ve městech.
V roce 2015 skončila homologace prototypu elektrobusu Škoda Perun HP se zrychleným systémem nabíjení. Moderní nízkopodlažní elektrické autobusy s odlehčenou karosérií a plným komfortem jsou výsledkem aplikovaného výzkumu, který v minulých letech podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR).
Dva elektrobusy Škoda Perun HP a automatická dobíjecí stanice byly testovány v rámci celoevropského projektu elektrobusů ZeEUS (Zero Emissions Urban Bus – Systém městských autobusů s nulovými emisemi).
Projekt ZeEUS zastřešuje organizace UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) sdružující evropské dopravní podniky. Partnerem projektu a členem projektového konsorcia je 40 podniků a jiných organizací, spojených s vývojem a provozem elektrických autobusů. Za Českou republiku se angažuje konsorcium firem Škoda Electric, Plzeňské městské dopravní podniky a Plzeňská teplárenská společně se Západočeskou univerzitou.
Michal Tobrman, mluvčí společnosti Škoda Transportation, připomněl, že testované elektrobusy měly především nashromáždit data z reálného provozu. „Výsledky z Plzně a dalších zapojených měst budou k dispozici výrobcům i Evropské komisi. Napomohou k vytvoření strategie, která povede k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu v Evropské unii,“ uvedl Tobrman.
První elektrobus s označením Škoda Perun HE, jehož vývoj spolufinancovala TA ČR, absolvoval v roce 2014 celkem devět intenzivních zápůjček v rámci dopravních podniků v České republice a Polsku. V druhé polovině roku byl 2015 zapůjčen do Dopravního podniku města Hradce Králové. Tady se v konkurenci ostatních elektrobusů osvědčil natolik, že ho dopravní podnik následně odkoupil.
Testování druhého elektrobusu začalo v Plzni 28. května 2015 na konečné zastávce linky č. 33 na sídlišti Košutka, kde se vybudovalo zázemí pro vztyčení rychlonabíjecí stanice. „Rychlodobíjecí stanice díky výkonu až 600 kW je schopna dobít elektrobus za šest až deset minut. Tak je možné zajistit, aby vozy byly neustále v provozu a umožnily plynulou dopravu. Do budoucna je možné, aby elektrobusy nahradily dieselové autobusy,“ uvedla Tereza Hajná, specialistka propagace a marketingu společnosti Škoda Electric.
Testování trvalo do konce roku 2016. „Následuje informační manuál, který shrne výsledky všech zúčastněných měst. Jsou mezi nimi Plzeň, Münster, Londýn, Barcelona, Cagliari a další evropská města,“ vysvětlil Petr Očko, předseda TA ČR. „Výhodou nových elektrobusů je, že mají parametry a výkon srovnatelný s tradičními autobusy se spalovacími motory, ale jsou úspornější a především splňují nejpřísnější ekologická kritéria. Proto jsme se rozhodli jejich vývoj podpořit,“ připomněl Petr Očko.*
Red (Zdroj: TA ČR)
Obrázky:
Elektrobus Škoda Perun HP. Foto archiv/fdrive.cz
Technické schéma elektrobusu. Zdroj: TA ČR
Rychlodobíjecí stanice s výkonem 600 kW. Foto archiv/TA ČR