01.03.2024 | 12:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Česko by se mělo připravit na boom solárních carportů aneb parkoviště jako solární elektrárny?

Velké plochy parkovišť dokáží mnohé státy Evropské unie úspěšně přeměňovat na takzvané solární carporty. Parkovací plochy tak dostávají zcela nový, dvojí rozměr. Pro provozovatele je to výroba zelené energie ze solárních panelů, snížení uhlíkové stopy a podpoření image udržitelnosti, pro parkující ochrana vozidla před nepříznivým počasím a možnost nabíjet elektromobil přímo na místě.

Ve Francii a v některých německých spolkových zemích už povinnost osadit parkoviště solárními panely vyplývá ze zákona, poptávka po realizaci takových projektů tak skokově roste. V Čechách obdobný boom solárních zastřešených parkovacích ploch lze brzy očekávat.

Užitečná proměna

Parkoviště jsou důležitou součástí infrastruktury na mnohých místech, zabírají ale poměrně velké plochy. Nyní se mohou stát užitečné. Rostoucí poptávka po obnovitelných zdrojích a úspoře energie přinesla inovativní řešení, a parkoviště se tak přeměňují na solární elektrárnu a také přispívají k rozvoji nabíjecí infrastruktury pro elektromobilitu.

Dvojí využití parkovacích stání má výhody pro provozovatele i zákazníky. „Dochází zde k využívání již obsazených ploch, panely se tedy neosazuje zemědělská půda. Vyrobenou energii z obnovitelných zdrojů lze částečně pokrýt spotřebu v přilehlých objektech, použít ji pro dobíjení zaparkovaných vozidel, popřípadě ji prodat do sítě. To provozovatelům umožní snížit náklady, snížit uhlíkovou stopu a aktivně podpořit rozšíření obnovitelných zdrojů energie. Vedle toho carporty poskytují ochranu před povětrnostními vlivy samotným vozidlům,“ vysvětluje Aleš Damm, ředitel společnosti Greenbuddies Charging. Parkoviště se solárními přístřešky jsou také ideálním místem pro přímé dobíjení elektromobilů pomocí energie z fotovoltaiky. Poptávka po elektromobilech celosvětově roste. Podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) bude jejich podíl na světovém automobilovém trhu do konce letošního roku činit necelých 20 procent. A s rostoucím počtem elektroaut na silnicích je nutné zajistit budování nabíjecí infrastruktury.

Jiné podmínky ve Francii a Německu

Státy Evropské unie jsou v podpoře výroby solární elektřiny na parkovacích plochách ve srovnání s Českem napřed. Ve Francii v polovině roku 2023 vstoupil v platnost zákon, který nařizuje osazení parkovací plochy solárními panely jejich provozovatelům za předpokladu, že kapacita parkoviště je 80 parkovacích míst a větší. Podle francouzské vlády by takto vzniklá fotovoltaická parkoviště mohla generovat přibližně devět až jedenáct gigawattů energie. Tedy téměř tolik, jako deset jaderných reaktorů.

V sousedním Německu byla povinnost instalovat fotovoltaiku na otevřených parkovištích pro komerční využití v posledních dvou letech uzákoněna ve spolkových zemích Bádensko-Württembersko, Severní Porýní-Vestfálsko, Šlesvicko-Holštýnsko, Porýní-Falcko, Dolní Sasko a Hesensko. Parametry jednotlivých nařízení se liší v závislosti na dané spolkové zemi. Minimální počet parkovacích míst se pohybuje v rozmezí od 35 do 100. Zatímco v Německu se tento požadavek vztahuje pouze na nová parkoviště, ve Francii je zákon rozšířen i na stávající místa.

Solární parkoviště a užitek

Vůbec největší parkoviště zastřešené solárními panely vzniklo v nizozemském Biddinghuizenu v místě, kde se každoročně koná několik velkých hudebních festivalů. Instalováno zde bylo na 90 tisíc solárních panelů o celkovém nominálním výkonu 35 MWp. Panely zde zastřešují celkem15 tisíc parkovacích míst. Jedno procento vyrobené elektřiny je použito na provoz festivalů a zbytek je dodáván do sítě. V době, kdy se festivaly nekonají, se na pozemku o rozloze 35 hektarů pasou ovce.

Největší rakouský carport byl postaven u termálních lázní ve městě Lutzmannsburg. Parkovací plocha se 454 parkovacími místy je zde zastřešena solárními panely s instalovaným výkonem 1,5 MWp. Vyrobená elektřina je částečně využita přímo v lázních a také pro potřeby dobíjení elektromobilů. Zbytek je prodáván do distribuční sítě. Přístřešky zároveň chrání vozy zákazníků před špatným počasím. Společnost v Rakousku v současnosti realizuje obdobný projekt, který svým rozsahem carport v Lutzmannsburgu ještě překoná.

Probuzení z letargie?

V Čechách se začíná zvyšovat poptávka především ze strany mezinárodních obchodních řetězců, které znají situaci z evropských států, například Albert, Penny Market či Lidl, kteří v tuzemsku zastřešení svých parkovišť pomocí solárních panelů začínají řešit. Solárními carporty se zabývá i ČEZ. I díky mírnému nárůstu elektromobilů v Česku, kdy by podle odhadu poradenské společnosti Bloomberg New Energy Finance podíl aut na elektrický pohon v roce 2030 měl dosáhnout 6,9 procent, tedy celkem 496 tisíc elektroaut, je třeba se na rozvoj nabíjecí infrastruktury zaměřit. V současnosti je v republice jen přes 2 300 veřejných dobíjecích stanic. A solární carporty by mohly pomoci.

/zr/

na foto rakouský carport u termálních lázní ve městě Lutzmannsburg/ Greenbudies

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down