Zákon o ochraně ovzduší by měl být komplexně novelizován, aby se zefektivnil výkon státní správy a nástroje k ochraně ovzduší. Přitom by se měla snižovat administrativní zátěž, zkvalitňovat podklady pro rozhodování orgánů ochrany ovzduší a digitalizovat procesy. Novela tohoto zákona je evidována jako sněmovní tisk 715.1
Pokud se týká regulace znečišťování ovzduší dopravou, cílem novely je mj. aktualizovat právní úpravu nízkoemisních zón, aby byly efektivněji využívány, zavést nový informační systém nízkoemisních zón, nastavit smogový varovný a regulační systém, či nově upravit postupy při smogových situacích. Navržené změny jsou i reakcí na vývoj evropské úpravy biopaliv.
Potřeba změn v oblasti dopravy
Důvodová zpráva uvádí, že chybí dostatečně účinné nástroje ke snižování znečištění z dopravy, zejména proto, že nelze účinně omezovat množství vozidel v obydlených oblastech, stejně jako zavádět zpoplatnění vjezdu do měst. Též je obtížné omezovat vozidla s vysokými emisemi a využívat stávající regulační nástroje. Rozvoj alternativních pohonů je kritizován jako nedostatečný.
Zveřejňování smogových situací
Novela koncepčně mění úpravu smogových situací a systému v návaznosti na transpozici evropských předpisů, praktické zkušenosti a zájem na flexibilnější reakce na tyto mimořádné stavy ovzduší. Doplněna byla vazba na zdravotní rizika, názvy prahových hodnot, při jejichž překročení vzniká smogová situace a jejichž číselnou hodnotu stanovuje příloha č. 6 zákona, i odkaz na podmínky vzniku a ukončování smogových situací.
Vyhlášení vzniku a ukončení smogových situací by mělo být na webových stránkách Českého hydrometeorologického ústavu. Obce, které mají vyhlášen regulační řád, mají informovat o vzniku a ukončení smogové situace podle místních zvyklostí. Provozovatelé stacionárních zdrojů, kterým byly uloženy zvláštní podmínky provozu, by měli za účelem jejich informování o vzniku či ukončení smogové situace poskytovat a aktualizovat kontaktní údaje.
Nově navržená koncepce regulačních řádů obsahuje pravomoc regulovat více oblastí. Má-li obec vyhlášenou nízkoemisní zónu, musí být opatření na omezení dopravy v rámci smogové situace vymezena ve zvláštních podmínkách nízkoemisní zóny. Dále jsou upraveny podmínky zveřejňování regulačních řádů, možnosti krajských úřadů stanovovat zvláštní podmínky provozu pro vybrané významné stacionární zdroje v povolení provozu a další související záležitosti.*
/hd/
Více se dočtete v pátém vydání časopisu Energie 21 v rubrice Legislativa