Už od loňského roku se na Energetický regulační úřad (ERÚ) denně obracejí spotřebitelé, kterým
dodavatelé nevracejí přeplatky z vyúčtování. V posledních měsících pak výrazně přibylo situací,
kdy je tito obchodníci převedli na jiného dodavatele v rámci tzv. prodeje závodu. ERÚ připomíná,
že v takovém případě kupující přebírá všechny smluvní závazky, a přeplatky je tudíž nutné vymáhat
po něm.
Prodej závodu (případně jeho části) jinému dodavateli má svá jasně daná pravidla. V případě prodeje
závodu nebo jeho části přecházejí soukromoprávní závazky, vyplývající z uzavřených smluv, v plném
rozsahu na nového dodavatele. Mezi závazky, které na sebe nový dodavatel bere, patří i povinnost vrátit
přeplatek.
„Bohužel se v těchto případech setkáváme s tím, že nový dodavatel mlží a nabádá spotřebitele, aby o
vrácení přeplatku žádali původního dodavatele. Zažili jsme dokonce i situace, kdy nový obchodník nabízel,
že se o vymáhání přeplatků postará, když ho k tomu lidé zmocní. Zákon ale hovoří jasně: Nastupující
dodavatel přebírá zákazníka i se závazky a přeplatek mu musí vrátit on,“ vysvětluje Markéta Zemanová,
členka Rady ERÚ, a dodává:
„Pokud by se nový dodavatel této povinnosti bránil, měl by mu zákazník zaslat písemnou výzvu k uhrazení
dlužné částky. Když přeplatek stále nevrací, můžeme buď využít tzv. úkon započtení, a dluh si postupně
umazávat ze záloh, nebo vymáhat částku soudně, popř. využít mimosoudního řešení sporů u ERÚ.
Neuhrazený přeplatek může být zároveň podstatným porušením smlouvy, což nám umožňuje od ní
okamžitě odstoupit.“
Problémy s nevrácenými přeplatky se ERÚ zabýval už v loňské tiskové zprávě, kde spotřebitelé najdou
podrobné rady, jak v nastalé situaci reagovat. V současnosti se ale problémy znovu množí, drtivá většina
aktuálních spotřebitelských podnětů na toto téma se přitom týká jediné společnosti – Virtual Energy, s.r.o.,
která koupila závod nejprve od společnosti Lidová energie, s.r.o., a podle informací zveřejněných v
obchodním rejstříku mělo v posledních dnech k této transakci dojít i se společností ELGAS Energy, s.r.o.
„Přinejmenším zákazníci Lidové energie mají s nevrácenými přeplatky již zkušenosti. Tato firma dostala
za potíže spojené s vyúčtováním od ERÚ vysoké pokuty. Následně jsme jí dokonce zrušili licence na
obchod s elektřinou a plynem pro neplnění finančních předpokladů, “ upozorňuje radní Zemanová.
Podle energetického zákona je přitom možné licenci dodavateli zrušit pouze v krajním případě. U Lidové
energie se úřadu podařilo prokázat, že dodavatel přestal splňovat tzv. finanční předpoklady. V minulosti
ERÚ nuceně odebral licenci pouze jednomu dalšími dodavateli, společnosti Stabil Energy, která se
opakovaně dopouštěla závažných protispotřebitelských praktik.
„Ačkoliv šlo doposud o poměrně výjimečný krok, mohu potvrdit, že v současnosti máme v hledáčku i další
licence problémových obchodníků. Zásadní je ale očekávané zpřísnění legislativy. Zatím si totiž
problémoví hráči, kterým jsme licence vzali, mohou velmi snadno opatřit nové. A v praxi se to bohužel
skutečně děje,“ uzavírá Markéta Zemanová.*
/zr/