Vodíkové technologie, použitelné zejména v dopravě, se oprávněně dostávají do popředí pozornosti odborníků i laické veřejnosti, podobně jako elektromobilita. Obě technologie totiž především významně zlepšují stav ovzduší. Předností vodíkových vozidel je rychlé tankování vodíku a velký jízdní dosah, obojí srovnatelné s „fosilními“ vozidly.
Stručný výtah z článku, který vyšel v čísle 2/2017 časopisu Energie 21.
Vytvářet konkurenci mezi technologiemi vozidel s vodíkovým palivovým článkem a čistě bateriových elektromobilů, nebo dokonce vyvolávat mezi nimi zášť, by bylo zcela kontraproduktivní. Jde totiž v podstatě o sesterské technologie. Každá z nich má svoje výhody, ale bohužel i nevýhody.
Jen ve vzájemném souladu tak mohou postupně pokrýt požadavky uživatelů, rozmazlovaných více než sto let auty se spalovacími motory. Názvy „elektromobily“ (BEV) a „vodíkové elektromobily“ (FCEV) nejlépe vystihují příbuznost obou technologií.
Objevují se názory, že elektromobilita využívá skandály z poslední doby kolem spalovacích vozidel ve svůj prospěch. To však není zapotřebí. Už jen nulové emise a velmi nízká hladina hluku v provozu jsou dnes trumfy, které žádná auta s fosilním pohonem nepřebijí. Například v České republice, která se potýká s masovým problémem nelegálních manipulací, či dokonce odstraňování filtrů pevných částic z dieselových aut, je bezemisní alternativa navýsost aktuální.
A nejde jen o vzduch. Odborníci z University od California v USA zpracovali analýzu ekologické stopy za dobu celé životnosti vozidla „well-to-wheel“ (od ropného vrtu až po spotřebu pohonných hmot při jízdě včetně výroby vozidla). Analýza prokázala lepší parametry všech typů bezemisních vozidel v porovnání s vozidly se spalovacím motorem.
Společnost KPMG každoročně provádí pod názvem Global Automotive Executive Survey průzkum mezi manažery hlavních automobilek ve 42 zemích světa. Podle hlavních závěrů posledního půzkumu jsou čtyři pětiny manažerů toho názoru, že dieselům odzvonilo, elektromobily představují vývojový mezistupeň a budoucnost bude vodíková.
Největší světové energetické a automobilové firmy a výrobci technických plynů jako Shell, Total, Hyundai, Toyota, Daimler, Linde a Air Liquide v lednu 2017 v Davosu, v rámci World Economic Forum, vdechli nový život vodíkové technologii a založili Hydrogen Council.
Manažeři Toyoty v poslední době několikrát zdůraznili, že ve vodíku spatřují ještě větší budoucnost než v čisté elektromobilitě. Když se tedy Toyota rozhodne upřednostnit vodíkové technologie, má to svou váhu. Model Toyota Mirai je prvním sériovým vozidlem na světě, které bylo od samého začátku koncipováno pouze jako vodíkové auto. Od léta 2017 bude Toyota testovat model Mirai v nejtvrdších podmínkách Spojených arabských emirátů, které by se mohly také stát významným světovým dodavatelem vodíku, jako vedlejšího produktu chemické výroby. Také se zkoumá možnost integrace vodíkových elektromobilů Toyota do vzorového města Masdar City.
Zcela ojedinělý projekt představil v Mnichově v létě 2016 koncern Linde AG. Nabídl padesátku vodíkových elektromobilů, které jsou k dispozici nejširší veřejnosti. Projekt prokázal, že je možno účinně provozovat celou flotilu vodíkových aut při existenci jediného veřejného vodíkového čerpadla v blízkosti centra Mnichova. Vhodným prostředkem při provozování koncepce back-to-base (návratu k základně) je tzv. car sharing.
Zvlášť dynamicky se rozvíjí síť vodíkových stanic v Japonsku. Do olympiády Tokio 2020 by měla jen v oblasti Tokia být postavena stovka vodíkových čerpacích stanic – v té době bude jezdit po Tokiu už nejméně sto vodíkových elektrických autobusů Toyota a tisíce osobních FCEV různých značek – hlavně Toyota, Hyundai a Honda.
Podle českého Národního akčního plánu čisté mobility by mělo na území naší republiky být vybudováno do roku 2025 nejméně 3 až 5 vodíkových čerpadel. Podle posledních zpráv by se tento záměr mohl ještě urychlit.
Ve dnech 9. až 12. července 2017 se v Praze koná Světová vodíková technologická konference, kam přijedou odborníci z Japonska, Jižní Koreje, USA/Kalifornie, Německa a dalších zemí EU, které jsou v rozvoji vodíkových technologií nejaktivnější.
Zvláště zajímavý bude příspěvek Japonska, které představí národní strategii rozvoje vodíkových technologií a bude mu věnována zvláštní sekce na konferenci.*
Zdeněk Fajkus, zástupce Spolkového svazu elektromobility (BEM e. V.) pro ČR, Mnichov
Obrázky:
Toyota Mirai je prvním sériově vyráběným vozidlem na světě s pohonem na vodík. Foto archiv/Toyota
V Tokiu již jezdí vodíkový autobus, do olympiády 2020 jich zde bude stovka. Foto archiv/Toyota
Vysokozdvižný vozík s vodíkovým pohonem. Foto archiv/Toyota
Vodíkový elektromobil Hyundai i35 FCEV z projektu BeeZero v Mnichově. Foto autor