Počet firemních zákazníků v Česku přecházejících na elektromobilitu se podle lesingové společnosti Drivalia za posledních 18 měsíců ztrojnásobil. U velkých společností je nejoblíbenějším elektromobilem Škoda Enyaq, následují Volkswagen ID.3 a BMW i4. Nové značky to však při vstupu do českých podnikových autoparků vůbec nemají snadné.
Škoda Enyaq je ve velkých tuzemských firmách nejoblíbenějším elektromobilem. Vyplývá to z informací leasingové společnosti Drivalia Lease Czech Republic, specialisty na správu podnikových autoparků. V její zákaznické flotile drží Škoda Enyaq mezi čistými elektromobily 35% podíl, druhý je Volkswagen ID.3 s 11 % a třetí BMW i4 s 6 %.
Dominance automobilky Škoda Auto v kategorii bateriových vozů ale není tak výrazná jako na celkovém automobilovém trhu. Společnost Drivalia má v České republice ve správě přes 30 tisíc automobilů všech pohonů a značka Škoda v ní zaujímá nadpoloviční podíl (57 %). Ve skupině čistých elektromobilů škodovky tvoří 35 % portfolia, v případě plug-in hybridů jde o 47 %.
„U čistých elektromobilů je situace na trhu vyrovnanější. Větší procento klientů volí v této skupině aut prémiové značky. Důvody jsou poměr ceny a dojezdu, širší nabídka modelů a také fakt, že ve flotilách elektromobily obvykle nahrazují konvenční vozy ve vyšších automobilových segmentech,“ vysvětluje Jana Faltová, Business Performance Manager společnosti Drivalia.
Ve velkých firmách se hůře prosazují nové značky včetně americké Tesly, která přitom loni v Česku výrazně navýšila prodeje, když těžila z dotací, které byly určeny pro podnikatele a podmíněny financováním pomocí úvěru.
Podle údajů SDA vykázala Tesla za celý rok 2024 v Česku 3695 nových registrací. Nejžádanějším elektrickým vozem byla Tesla Model Y s 1998 registracemi. Následovaly Tesla Model 3 s 1644 registracemi a za ní v těsném závěsu Škoda Enyaq s 1641 registracemi.
„Velcí flotiloví zákazníci jsou specifičtí tím, že mají striktnější interní pravidla pro výběr služebních vozidel. Obvykle u nich převládá konzervativní přístup a navíc požadují kvalitní poprodejní služby včetně husté sítě regionálních servisů. V tomto ohledu mají tradiční značky zatím výhodu,“ vysvětluje Jana Faltová.
Společnost Drivalia eviduje u svých zákazníků stoupající zájem o elektrický pohon. Aktuálně jej má každé desáté vozidlo ze všech nově objednaných aut. Na čisté elektromobily připadá 5 % nových objednávek a na plug-in hybridy 4,9 %. Podle společnosti se také zvětšuje skupina firem, které elektrická auta zařazují do svých flotil. Aktuálně má 18 % firemních klientů ve flotile aspoň jeden elektromobil, ve skupině korporátních zákazníků je to 21 %. Nejčastěji tito zákazníci působí v energetice, v sektoru ICT anebo ve farmaceutickém průmyslu. „Podniky, které na elektřinu převádějí celou flotilu, jsou stále výjimkou. Přibývá ale firem, které počty elektromobilů postupně navyšují v souladu se svou dlouhodobou strategií přechodu od spalovacích pohonů,“ doplňuje Jana Faltová.*
JiT (Zdroj: Drivalia)
Přibývá firem, které počty elektromobilů navyšují v souladu se svou dlouhodobou strategií přechodu od spalovacích pohonů. Foto archiv/Drivalia