29.07.2015 | 02:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Elektromobilitu musíme začít brát vážně

Stejně jako u nás také v Německu a dalších evropských zemích přistupuje část veřejnosti k elektromobilitě zatím s jistou nedůvěrou. Více se připomínají spíše její sporné nevýhody, než nesporné klady. S ohledem na čistotu ovzduší velkých měst a přehříváním planety nám ale nezbývá než začít brát elektromobilitu opravdu vážně. Příkladem může být právě Německo.

Stručný obsah článku, který vyšel v časopise Energie 21 č. 4/2015.

Poradenská firma Roland Berger již několik let vydává tzv. Index elektromobility, který sleduje a srovnává pomocí několika ukazatelů vyspělost elektromobility v pelotonu hlavních automobilových velmocí. Z něj je patrné, že čelná pozice ve výrobě, technologiích a tržních podmínkách pro elektromobily zatím patří zejména Japonsku, Francii a USA. Následovány jsou Jižní Koreou, Německem a Čínou.

Index elektromobility ukazuje, že bez zlepšení podmínek Německo nedosáhne plánovaného počtu jednoho milionu elektromobilů na německých silnicích v roce 2020, ani se nedostane do čela světové elektromobility. Naproti tomu Čína by svůj plán – provozovat pět milionů elektromobilů v roce 2020 – splnit mohla.

Trendy z východu

Koncem roku 2014 byla v Číně zahájena sériová výroba elektromobilu DENZA, který na bázi Mercedesu řady B vyvinuly společně automobilky Daimler a čínské BYD ve společné firmě Shenzen BYD Daimler New Technology.

Zatímco v Evropě se provádějí testy ve městech s maximálně desítkami e-busů, dodala čínská firma BYD (Built Your Dreams) jen za minulý rok na čínský trh 10 000 elektrických autobusů. Ohromná čínská města, topící se ve smogu, totiž objednávají e-busy po tisících. BYD již nabízí k testování své e-busy také evropským městům a není vyloučeno, že se tato dříve neznámá čínská firma za pár let stane vážný rivalem pro renomované a tradiční, ale poněkud zkostnatělé evropské výrobce autobusů.

 „Nová“ mobilita

Německý Spolkový svaz elektromobility upřednostňuje spíše název „nová mobilita“ před elektromobilitou, čímž dává najevo, že se vždy nejedná jen o elektromobil s trakčními bateriemi, ale také o řadu dalších alternativ, např. o vozidla, vybavená vodíkovými palivovými články, nebo elektromobily s prodlužovači dojezdu Range Extender na bázi vodíku, ultrakapacitorů nebo i jiných systémů.

Své důležité místo mají v nové mobilitě také přechodné systémy – tzv. hybridy. Nejúspěšnejšími z nich jsou tzv. Plug-In hybridní vozidla, která si vyrábějí elektřinu pomocí menšího přídavného spalovacího agregátu a zároveň se dají dobít z domácí zásuvky nebo z nabíjecí stanice.

Nejúčinnější je nová mobilita právě tam, kde je jí nejvíce třeba – v přetížených městech a hlavně velkoměstech světa. Obyvatelům Pekingu už nestačí ani používání masek přes obličej a stále častěji jsou vybízeni, aby v zájmu vlastního zdraví – kvůli smogu, pokud možno neopouštěli své domovy. Ale ani ve větších českých městech není situace nijak příznivá. Masívní reklamy na „odborné odstranění filtru prachových částic z dieselových aut“ jsou spíše neblahým příslibem dalšího zhoršování vzduchu v centrech měst.

Pomoc ze zámoří

K nejúspěšnějším a nejdokonalejším elektromobilům již několik let nesporně patří limuzína TESLA S, vyráběná v Kalifornii, která se svým dojezdem kolem 400–500 km na jedno nabití a poměrně hustou sítí vlastních rychlonabíjecích stanic (Supercharger) v západní Evropě, představuje atraktivní konkurenci nejen pro jízdu ve městech, ale také pro větší vzdálenosti. Je pozoruhodné, jak TESLA velmi rychle vybudovala během 2–3 let základní síť svých rychlonabíječek po celém Německu za pasivního přihlížení velkých německých automobilek. Na rychlonabíječce firmy Tesla lze nabít elektromobil během 30 minut na dalších zhruba 270 km. Technologický náskok firmy TESLA vyplývá zejména z pokročilosti software, který je vyvíjen v kalifornském Silicon Valley a umožňuje přesné měření a dobíjení jednotlivých článků v elektrických bateriích.

Jízda elektromobilem je tichá, avšak neobyčejně dynamická a úsporná. Elektromobily jsou sice zatím drahé z hlediska pořizovacích nákladů, ale jejich provozní náklady jsou výrazně nižší. Někteří výrobci – jako právě TESLA – nabízejí na svých nabíjecích stanicích elektřinu pro elektromobily své značky zdarma po celou dobu jejich životnosti.*

Dipl.-Ing. Zdeněk Fajkus, VTUD e.V., Mnichov

Obrázky:

Vodíkový elektromobil Toyota Mirai – letos bude vyrobeno více než 1000 kusů. Foto archiv/Toyota Deutschland

Elektroskútr BMW C Evolution. Foto Zdeněk Fajkus

Nabíjení vozu Tesla na mnichovske ulici. Foto Zdeněk Fajkus

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down