Elektromobily a solární panely: spojení, které se nabízí

Nejen automobilový průmysl, ale i energetika a další obory procházejí zásadními změnami. Tlak na dekarbonizaci a snižování emisí můžeme vnímat prakticky na každém kroku. Mění se však i myšlení běžných spotřebitelů, kteří nejsou lhostejní k životnímu prostředí a hledají ekologické alternativy v různých oblastech života.

Ti, kteří již mají doma na střeše fotovoltaické (FVE) panely, se tak často přiklánějí i k pořízení elektromobilu, a naopak – majitelé „aut do zásuvky“ hledají další ekologické zdroj energie.

Podle odborníků mohou být právě panely na střeše, ideálně doplněné wallboxem (foto), vhodným způsobem, jak elektromobilistům usnadnit domácí dobíjení. Samotné automobilky si přitom již uvědomují, že prodejem elektromobilu péče o zákazníka končit nemůže, a rozšiřují proto své portfolio a další související služby. Příkladem může být spolupráce českého zastoupení automobilky Kia s energetickou společností E.ON.

Dobíjení na jednom místě

„Domácí wallbox je pro zákazníka nejjednodušším a nejvhodnějším řešením dobíjení vozidla. Spolupráci s energetickou společností proto považujeme za další logický krok v rámci poskytování komplexních služeb souvisejících s elektromobilitou. Díky propojení s E.ON jsme schopni našim zákazníkům zajistit odbornou instalaci wallboxu, včetně vyřízení dotace na jeho pořízení, servisní služby nebo kontrolu kvality domácích elektrických rozvodů,“ vysvětlil Jakub Řehounek, business development manažer společnosti Kia Czech.

Vedle připojení wallboxu, který proti klasické zásuvce nabízí výrazně kratší dobu dobíjení, může Kia zprostředkovat rovněž instalaci samotných fotovoltaických panelů. „Obvyklejší je sice opačný postup, kdy zákazník už má instalovanou fotovoltaiku a k tomu si pořizuje právě elektromobil spolu s wallboxem pro domácí dobíjení. Nicméně dokážeme vyhovět i zájemcům, kteří již vlastní elektrovůz a teprve nyní si například pořídí rodinný dům a rádi by jej vybavili i solárními panely,“ doplnil Jakub Řehounek.

Čtvrtmilionová dotace

Pokud se zájemce rozhodne pro instalaci solárních panelů včetně wallboxu, nabízejí se mu zajímavé úspory. Nejenže si v takovém případě může většinou vybrat ze zvýhodněných balíčků, které obsahují wallbox i FVE panely, ale dotace na jejich pořízení se v případě kombinace obou zařízení navyšuje o desetitisícový bonus. Zákazníci mohou v takovém případě získat dotaci až 245 000 korun.

Nároky na panely se přitom pro dobíjení elektromobilů nijak neliší. Vozidlo představuje pro domácí ekosystém pouze další spotřebič. Při projektování celého systému bychom však měli podle odborníků počítat s dostatečným výkonem domácí FVE tak, aby byla co nejúčinnější.

„Je důležité naprojektovat domácí elektrárnu tak, abychom už dopředu počítali s výkonem, který bude zákazník potřebovat nad rámec spotřeby svého domu. Člověk by si měl předem promyslet, jak a kdy bude elektromobil využívat. Zda bude víc dobíjet ve dne, nebo v noci, jestli bude mít vyšší nájezdy v zimě, nebo v létě, a jak často bude doma dobíjet,“ upozornil Martin Vaněk, manažer zákaznických řešení společnosti E.ON Energie.

Doma, na cestách i v práci

Například dobíjení v noci z veřejné sítě nebude mít na domácí fotovoltaickou elektrárnu žádný vliv. Nicméně pokud by chtěl majitel elektromobilu dobíjet výhradně ze svitu slunce, pak je ideálním uživatelem ten, kdo jezdí autem tři dny v týdnu, následující dva dny jej pak dobíjí a větší nájezdy má v létě. Zájemce si ale také může pořídit FVE řešení s bateriovým úložištěm, které může solární energií pomoci pokrýt spotřebu i během doby, kdy slunce zrovna nesvítí.

„Součástí našich služeb je i zajištění odborného poradenství, v jehož rámci naši zákazníci získají veškeré informace a doporučení. Domácím dobíjením však možnosti elektromobilistů samozřejmě nekončí. Počet veřejných dobíječek roste rekordním tempem, stejně jako se zvyšuje jejich výkon i rychlost dobíjení samotných elektromobilů. Kia v oblasti veřejného dobíjení nabízí hned dva souběžné produkty, a to Kia EV Power Card pro dobíjení zejména na území České republiky a pan-evropské řešení Kia Charge, zaměřené na zahraniční dobíjení a síť Ionity,“ uzavřel Jakub Řehounek.*

Foto archiv/Kia

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down