Evropská unie předpokládá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během své životnosti mohou být elektrická auta uhlíkově neutrální, co se však stane s těmito vozy, a zvláště s jejich bateriemi, až jejich životnost skončí? "Tempo růstu elektromobility se dramaticky zvyšuje. Za deset až 15 let tak bude nezbytné, abychom zde měli dostatečné recyklační kapacity,“ řekl BBC Paul Anderson z Birminghamské univerzity.
Většina komponentů elektrických aut je stejná jako u konvenčních aut, zásadním rozdílem jsou ale baterie. Zatímco tradiční olověné akumulátory se široce recyklují, to stejné nelze říct o lithium-iontových bateriích používaných v elektrických vozech. Baterie pro elektrické vozy jsou větší a těžší než baterie používané v běžných vozech a jsou vyrobené z několika stovek jednotlivých lithium-iontových článků, z nichž každý je nutné rozebrat. Obsahují nebezpečné materiály a při jejich nesprávné demontáži mohou i explodovat. "V současnosti je celosvětově velmi obtížné získat podrobné údaje o tom, kolik procent lithium-iontových baterií se recykluje, ale hodnota, kterou každý uvádí, je kolem pěti procent. V některých částech světa je to výrazně méně," upozornil Paul Anderson.
Podle nedávných návrhů Evropské komise by výrobci elektromobilů měli být přímo zodpovědní za to, že jejich produkty neskončí na konci životnosti vyhozené na skládce nebo vrakovišti. Někteří výrobci se již snaží s tím něco udělat. Například automobilka Nissan znovu využívá staré baterie svých vozů Leaf v automaticky řízených vozidlech, tzv. AGV, které dodávají součástky zaměstnancům v jeho továrnách. To dělá i Volkswagen, který ale také nedávno otevřel v německém Salzgitteru svoji první recyklační továrnu a v pilotní fázi chce zrecyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.
"V důsledku procesu recyklace znovu získáváme různé materiály. V prvním roce se zaměřujeme na kovy používané pro katodu jako kobalt, nikl, lithium a mangan," řekl vedoucí plánování recyklace ve Volkswagen Group Components Thomas Tiedje. "Rozebrané části bateriových systémů jako hliník a měď se předávají do zavedených recyklačních toků," dodal.
Renault v současnosti recykluje všechny své baterie pro elektrické vozy, za současného stavu to však je jen několik stovek ročně. Činí tak prostřednictvím konsorcia s francouzskou společností pro nakládání s odpady Veolia a belgickou chemickou firmou Solvay. "Je to velmi otevřený projekt – není to pouze o recyklací baterií Renaultu, ale všech baterií a také odpadu z výroby v továrnách na baterie," řekl viceprezident Renaultu pro strategické environmentální plánování Jean-Philippe Hermine.
Tomuto problému věnuje pozornost také několik vědeckých institucí, jako Faraday Institution. Cílem jejího projektu ReLiB je optimalizovat recyklaci baterií pro elektrické vozy a co nejvíce ji zefektivnit. V současnosti se například velká část baterie během procesu recyklace zredukuje na tzv. černou hmotu, kterou tvoří směs lithia, manganu, kobaltu a niklu. Pro zlepšení recyklace baterií hovoří i ekonomické argumenty, přinejmenším skutečnost, že mnoho prvků použitých v bateriích je obtížné v Evropě získat.*
Pet (Zdroj: ČTK)
Foto archiv/Elektřina.cz