Krásné stroje. Už jen ta barva, příjemná pro oko. Každého strojaře nebo alespoň člověka, který má kladný vztah k motorům všeho druhu, nadchne pohled na dobře pracující stroj, který svým výkonem i vizáží dokládá, že je z rodiny dobře vymyšlených a zkonstruovaných agregátů.
Jedná se o plynové nebo dieselové motory Jenbacher, které jsou hodnotnými stacionárními zdroji energie, ať se používají jako hlavní součást kogeneračních jednotek, nebo záložní agregáty pro případ výpadku dodávky elektrické energie.
Úvodní pasáž nevyjadřuje bezbřehý obdiv k těmto strojům, ale klade si za cíl představit nový olej stejné značky jako jsou ony motory. Je výsledkem vývoje specialistů firem ExxonMobil a Jenbacher.
Mazivo součástí stroje
Motory je důležité udržovat v chodu bez neplánovaných odstávek a poruch. Cest k tomu vede několik. Ta nejjednodušší je pochopit, že mazivo je nedílnou součástí stroje. Tak jako o jeho jiné komponenty se obvykle provozovatel pečlivě stará, oleje se často považují za něco, o co není nutné pečovat a sledovat jejich stav. Opak je pravdou.
U plynových motorů je samotná volba oleje velmi důležitá z hlediska druhu paliva, na který se motor provozuje. Odborníci prominou zjednodušení, ale každý výrobce olejů dává mazivu pro plynové motory do vínku číslo alkality (TBN), které produkt předurčí k tomu, aby správně reagoval na obsah kyselých složek v palivu.
Že dochází ke kontaktu oleje s palivem, je dané konstrukcí pístových motorů. Olej maže stěny válců a vodítka ventilů, která jsou v přímém styku se vstupující spalovanou směsí plynu a vzduchu. Protože plyny naopak obsahují kyselé složky (sirné plyny, halogenidy apod.), má to za následek snižování („spotřebovávání“) alkalických složek. Olej pak ztrácí své schopnosti správně mazat (mění se jeho viskozita), chránit proti korozi (kyselé složky jsou velmi agresivní), čistit a vyplavovat nečistoty z mazaných míst (naopak vznikají úsady a laky) a rychleji stárne.
Pro různé typy agregátů
Rozličné druhy plynů, které se používají jako palivo do plynových motorů, mají i odlišný obsah kyselých složek. Rozdíl je mezi skládkovým plynem a tím z bioplynové stanice či mezi bioplynem a zemním plynem z potrubí.
Název nového oleje společnosti ExxonMobil si každý majitel nebo provozovatel motorů Jenbacher snadno zapamatuje – jedná se o Jenbacher N Oil 40. Písmeno N je odvozené od anglického natural gas – čili zemní plyn a 40 je viskozitní třída ISO, kterou ostatně má drtivá většina olejů pro plynové motory. Novinka je pochopitelně schválená výrobcem motorů Jenbacher pro typy 2, 3, 4, 6 a 9 a je uvedená i v katalogu originálních dílů. Parametry uvádí tabulka 1.
Tab. 1 – Parametry oleje Jenbacher N Oil 40 |
|
SAE třída |
40 |
Kinematická viskozita ASTM D 445 |
|
při 40ºC, mm²/s, |
114 |
při 100ºC, mm²/s |
13,2 |
Viskozitní index, ASTM D 2270 |
111 |
Síranový popel hm %, ASTM D 874 |
0,6 |
Číslo alkality (TBN) mg KOH/g, ASTM D 2896 |
7,4 |
Bod tuhnutí, ºC, ASTM D 97 |
-18 |
Bod vzplanutí, ºC, ASTM D 92 |
269 |
Hustota při 15º C kg/l, ASTM D 4052 |
0,88 |
Výhody novinky
Použitím oleje Jenbacher N Oil 40 může uživatel motorů získat následující výhody:
Analýza napoví
Výše získaných benefitů samozřejmě závisí na způsobu provozu a stupni údržby. Abychom si ověřili schopnosti nového oleje podávat zlepšené výkony, zajistila naše společnost sérii odběrů u konkrétních dvou plynových motorů:
U motorů odebíráme vzorky a posíláme je do laboratoře, která analyzuje oleje v programu MSLA. Na výsledky si bude potřeba počkat a určitě se o ně s vámi podělíme. Zmiňuji se o tom proto, že si v naší společnosti chceme z praxe ověřit to, co uvádím výše – tedy že použitím nového oleje může motor Jenbacher jedině získat.
Aby se uživatelé jiných typů motorů necítili odstrkováni, připojuji tabulku s osvědčenými oleji Mobil pro plynové motory s uvedením zmíněné hodnoty TBN a druhy paliv, pro které jsou přednostně určené.
Tab. 2 – Specifikace olejů Mobil pro plynové motory
Olej |
TBN mg KOH/g |
Palivo |
||
Mobil Pegasus 1 |
6,5 |
Alternativní palivo s obsahem do 0,3% síry ve formě sirovodíku. |
||
Mobil Pegasus 605 |
7,1 |
Palivo obsahující střední množství sirovodíku |
||
Skládkový nebo bioplyn kontaminovaný TOH Cl |
||||
Mobil Pegasus 605 Ultra 40 |
5,3 |
Palivo obsahující malého množství sirovodíku |
||
Skládkový nebo bioplyn kontaminovaný TOH Cl |
||||
Mobil Pegasus 610 |
10,8 |
Palivo obsahující sirovodík |
||
Skládkový nebo bioplyn kontaminovaný TOH Cl |
||||
Mobil Pegasus 705 |
5,6 |
Palivo obsahující malé množství sirovodíku |
||
Mobil Pegasus 710 |
6,5 |
Palivo s nízkým obsahem síry a chlóru |
||
Mobil Pegasus 801 |
2,2 |
Čistý zemní plyn |
||
Mobil Pegasus 805 |
6,2 |
Zemní plyn |
||
Alternativní palivo obsahující malé množství síry a chlóru |
||||
Mobil Pegasus 1005 |
5,3 |
Zemní plyn |
||
Alternativní palivo s nízkám obsahem síry a chlóru |
||||
Skládkový kyselý plyn s obsahem H2S < 0,1% |
||||
Mobil Pegasus 1107 |
6,7 |
Zemní plyn |
||
Palivo s nízkým obsahem H2S |
||||
Mobil SHC Pegasus 30 |
5 |
Zemní plyn |
||
Palivo s nízkým obsahem H2S. |
||||
Mobil SHC Pegasus 40 |
5,6 |
Zemní plyn |
||
Palivo s nízkým obsahem H2S. |
Vyšlo v Energii 21, č. 4/2022*
Ing. Václav Miškovský, DLE (Distributor Lubes Engineer)
vaclav.miskovsky@maierkorduletsch.cz
Maier & Korduletsch Maziva, ilustrační foto archiv