Konference Moderní technologie v elektrické dopravě

Jako součást doprovodného programu mezinárodního veletrhu e-Salon 2025 se uskutečnila konference Moderní technologie v elektrické dopravě. Konferenci uspořádala poradenská společnost Smartcityvpraxi.cz  a zúčastnila se jí více než stovka zástupců municipalit, technických služeb, dopravců, zástupců průmyslu, škol a dalších organizací, kteří si sem přišli pro aktuální informace z oblasti elektrické dopravy a jejího financování. 

Konference byla spolufinancována z prostředků jejích průmyslových partnerů. Hlavním partnerem byla společnost ENIKA.CZ a její italský partner, společnost Carlo Gavazzi. Již tradičními partnery konference byly společnosti ČEZ ESCO, Daimler Truck Česká republika, Eurogreen prezentující značku Goupil a Elektromobilní platforma. Jako zástupce finančního sektoru se k nim letos připojila společnost ARVAL CZ, člen bankovní skupiny BNP Paribas. A co aktuálního a zajímavého na konferenci v prezentacích a v diskuzi zaznělo?

Hlavní trendy v bateriových elektrických vozidlech

Globální celosvětové ukazatele elektrifikace silničních vozidel jsou značně ovlivněny poměry v Číně, které jsou velmi odlišné od EU a ČR, zejména co do výrazně vyšší míry elektrifikace vozidel a jejich cenové struktury. V průměru EU jsou dnes jednoznačným tahounem elektrifikace autobusy, v ČR pak mají nejrychlejší tempo nákladní a užitkové elektromobily, reprezentované na konferenci zejména značkou Goupil.

Co do ročních podílů elektrifikace osobních automobilů je dnes ČR s 5–6 % přibližně tam, kde byla EU před pěti lety. Podíl elektromobilů na veškerých osobních automobilech v ČR se ovšem pohybuje v desetinách procenta, což je dáno značným stářím parku. V tempu jejich elektrifikace je zároveň významný rozdíl mezi Prahou a zbytkem ČR. Co do kategorie vozidel se český trh osobních elektromobilů jednoznačně soustřeďuje na SUV a velká vozidla.

Trh elektromobilů mohou do budoucna významně ovlivnit levnější ojeté elektromobily. Jejich příležitosti zde představila společnost ARVAL CZ.

Technické a tržní výzvy a příležitosti elektomobility

Hlavní technickou výzvou, společnou elektromobilům i elektrobusům, jsou rostoucí parky vozidel, kladoucí vysoké nároky na inteligentní řízení nabíjecího procesu. Příkladem takovéhoto řešení je řídicí jednotka od hlavního partnera konference Carlo Gavazzi. V případě elektrobusů zvyšuje nároky na dobíjení i příklon ke koncepci „nočního“ městského elektrobusu a rozvoj trhu s meziměstskými a dálkovými elektrobusy. Souvisejícím problémem je vybavování budov dobíjecími stanicemi, jehož legislativa je nyní v řešení.

Speciálním případem dobíjení je možnost využití stejnosměrného trakčního systému elektrické drážní dopravy pro dobíjení elektrobusů. Existují pro to technologie, nicméně ekonomika takového systému záleží na místních podmínkách.

Rozvíjející se elektrifikace těžkých nákladních vozidel pro rozmanité využití, která zde reprezentovala značka Mercedes-Benz, má specifické požadavky na nabíjení vysokými výkony. Vstříc jim vychází nový nabíjecí standard MCS. Příležitostí pro jejich využití je logistika just-in-time a koncept smart factory, s plánovanými trasami využívajícími mj. úlevy pro bezemisní vozidla.  

Velkou tržní výzvou pro evropské výrobce elektrobusů je pronikání čínských značek na trhy EU. Jejich hlavní konkurenční výhodou jsou nižší náklady, dané především použitím méně efektivních, zato robustních a levnějších baterií LFP oproti v EU frekventovaným NMC.

Palivočlánková elektromobilita zůstává za bateriovými vozidly prozatím pozadu (např. u elektrobusů je to méně než 5 % celkového počtu vozidel). Důvodem jsou vysoké provozní náklady, dané zvláště cenou „zeleného“ vodíku.

Ekonomika, financování a legislativa

V ČR je nyní snaha finančně podpořit investičními dotacemi zejména rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury, nákup elektrických nákladních a užitkových vozidel pro veřejný sektor a vozidel určených pro veřejnou osobní dopravu. Elektromobilita pro soukromý sektor v současné době není z veřejných zdrojů přímo podporována, pouze jako součást dalších opatření (například dobíjecí infrastruktura pro domácnosti v rámci programu NZÚ). 

Samostatným problémem je dopravní chudoba, jejíž řešení se předpokládá z prostředků Sociálně klimatického fondu v období 2026–2032. jeho zdrojem by měly být emisní povolenky podle ETS2, což je věc silně ovlivněná aktuální politickou situací v ČR.

Do ekonomiky elektrických vozidel vstupují také daňové a další legislativní nástroje, poskytující výhody uživatelům elektrických vozidel, například zrychlené odepisování.

Tyto nástroje, prezentované na konferenci, mají nyní v gesci ministerstva dopravy, životního prostředí a průmyslu a obchodu. Zároveň přicházejí ke slovu bankovní nástroje v podobě operativního leasingu elektromobilů, který představil partner konference ARVAL CZ.*

JiT (Zdroj: redakce Smartcityvpraxi.c)

Jedním z důležitých témat konference bylo využití elektrických autobusu v městské hromadné dopravě. Foto archiv/E15

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.