Tři čtvrtiny Čechů si myslí, že by firmy měly dbát na udržitelnost stejně jako na tvorbu zisku. Sami udržitelnost do života zařazují. Jen za poslední rok jich téměř šest z deseti nějak upravilo své nákupní chování s ohledem na udržitelnost a odpovědnost firem.
Které firmy jdou v tomto zákazníkům, ale i zaměstnancům a svému okolí vstříc a umí udržitelnost zavádět do fungování a současně inspirovat? To ukázal nejnovější ESG žebříček, který letos potřetí vyhlásila Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s magazínem Forbes.
Letošní žebříček zahrnuje deset nejlepších velkých firem a pět nejlepších malých a středních podniků. Ukazuje, do jaké míry tuzemské firmy sledují a komunikují svůj vliv na životní prostředí, společnost a řízení firmy.
Vyhodnocení
„Přihlásilo se 79 firem, zhruba polovina velkých a polovina malých a středních. Výrazně jsme pro letošní rok zjednodušili dotazník a postavili ho na ESRS standardech, se kterými se firmy musí i z hlediska evropské legislativy naučit pracovat,” popsala Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Z pohledu metodiky byla hlavním cílem maximální vyplněnost dotazníků. „To se nám povedlo, dostali jsme se na 84% vyplněnost,” dodala.
TOP 10 v kategorii Velký podnik (řazeno abecedně)
Albert Česká republika, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, ČEZ, ČSOB, Komerční banka, Letiště Praha, Metalimex, MONETA Money Bank, Plzeňský Prazdroj, Vodafone Czech Republic
TOP 5 v kategorii Malý a střední podnik (řazeno abecedně)
EMEDIS, Good Sailors, Sonnentor, SPOJMONT OSTRAVA, URBANITY Development
Boom sociálních podniků
V žebříčku se umístily firmy, které mají skutečně potenciál inspirovat ostatní společnosti v tom, jak k reálně implementované a naplňované strategii udržitelnosti přistupovat. Překvapením pro organizátory byla hojná účast sociálních podniků, které drží krok s celým trhem a vidí v udržitelnosti velkou konkurenční výhodu. Dva sociální podniky se také umístily v žebříčku TOP 5 malých a středních podniků.
Analýza vyplněných dotazníků také ukázala, že malé a střední podniky jsou daleko v zaměření se na konkrétní podtémata ESRS standardů a umí efektivně posuzovat materialitu. Současně firmy, které se tématu udržitelnosti dlouhodobě věnují, mají jasně zmapované své dopady a umí s tématem pracovat. Stále je ale velký problém přenos globálních strategií na lokální přístupy.
Motivace pro ostatní
Spektrum přihlášených firem v souvislosti s obory činnosti bylo rozmanité. Tradičně byl nejvíce zastoupený bankovní sektor. S ním je výrazně spojen i generální partner žebříčku, společnost Visa. „Visa se zavázala působit jako odpovědná, etická, inkluzivní a udržitelná společnost. Snažíme se využívat naše produkty, služby, síť, odborné znalosti, brand a partnerství k tomu, abychom minimalizovali ekologickou stopu našich operací, inspirovali a posilovali udržitelný obchod a podporovali globální přechod na nízkouhlíkové hospodářství. Proto pokračujeme ve vývoji produktů a služeb určených k podpoře digitální spravedlnosti a ekonomického posílení malých a středních podniků," uvedla Hana Wasserburger, ředitelka poradenských služeb Visa pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko.
K metodice pořadatelé ve spolupráci s CIRA Advisory přistupovali s cílem vytáhnout na světlo světa ty, kdo jsou v udržitelnosti dobří a mohou pozitivně motivovat firmy ke komunikaci svých strategií udržitelnosti. Na základě ESRS standardů vytyčili set otázek, které pomohly vytvořit průřezový obrázek o aktivitách jednotlivých firem. Následovalo ověřování vyplněných informací a jejich validace odbornou porotou. Pro mnoho společností je tak ESG žebříček vzdělávacím nástrojem, který jim pomůže pochopit, co prakticky ESG je.
Zdroj: Výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, září 2024*
Infografika/archiv ASO
***
O Asociaci společenské odpovědnosti
Jde o největší iniciativu udržitelnosti a ESG v Česku. S jasnou vizí, aby se udržitelnost stala přirozenou součástí podnikání i fungování každé organizace v Česku, hájí zájmy více než 580 členů z řad korporátního, neziskového, vzdělávacího i veřejného sektoru. Udílí unikátní ocenění za naplňování globálních cílů – Ceny SDGs. Pod hlavičkou Giving Tuesday rozvíjí kulturu dárcovství v Česku.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!