Které firmy jsou nejdál v udržitelnosti?

Tři čtvrtiny Čechů si myslí, že by firmy měly dbát na udržitelnost stejně jako na tvorbu zisku. Sami udržitelnost do života zařazují. Jen za poslední rok jich téměř šest z deseti nějak upravilo své nákupní chování s ohledem na udržitelnost a odpovědnost firem.

Které firmy jdou v tomto zákazníkům, ale i zaměstnancům a svému okolí vstříc a umí udržitelnost zavádět do fungování a současně inspirovat? To ukázal nejnovější ESG žebříček, který letos potřetí vyhlásila Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s magazínem Forbes.

Letošní žebříček zahrnuje deset nejlepších velkých firem a pět nejlepších malých a středních podniků. Ukazuje, do jaké míry tuzemské firmy sledují a komunikují svůj vliv na životní prostředí, společnost a řízení firmy.

Vyhodnocení

„Přihlásilo se 79 firem, zhruba polovina velkých a polovina malých a středních. Výrazně jsme pro letošní rok zjednodušili dotazník a postavili ho na ESRS standardech, se kterými se firmy musí i z hlediska evropské legislativy naučit pracovat,” popsala Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti. Z pohledu metodiky byla hlavním cílem maximální vyplněnost dotazníků. „To se nám povedlo, dostali jsme se na 84% vyplněnost,” dodala.

TOP 10 v kategorii Velký podnik (řazeno abecedně)

Albert Česká republika, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, ČEZ, ČSOB, Komerční banka, Letiště Praha, Metalimex, MONETA Money Bank, Plzeňský Prazdroj, Vodafone Czech Republic

TOP 5 v kategorii Malý a střední podnik (řazeno abecedně)

EMEDIS, Good Sailors, Sonnentor, SPOJMONT OSTRAVA, URBANITY Development

Boom sociálních podniků

V žebříčku se umístily firmy, které mají skutečně potenciál inspirovat ostatní společnosti v tom, jak k reálně implementované a naplňované strategii udržitelnosti přistupovat. Překvapením pro organizátory byla hojná účast sociálních podniků, které drží krok s celým trhem a vidí v udržitelnosti velkou konkurenční výhodu. Dva sociální podniky se také umístily v žebříčku TOP 5 malých a středních podniků.

Analýza vyplněných dotazníků také ukázala, že malé a střední podniky jsou daleko v zaměření se na konkrétní podtémata ESRS standardů a umí efektivně posuzovat materialitu. Současně firmy, které se tématu udržitelnosti dlouhodobě věnují, mají jasně zmapované své dopady a umí s tématem pracovat. Stále je ale velký problém přenos globálních strategií na lokální přístupy.

Motivace pro ostatní

Spektrum přihlášených firem v souvislosti s obory činnosti bylo rozmanité. Tradičně byl nejvíce zastoupený bankovní sektor. S ním je výrazně spojen i generální partner žebříčku, společnost Visa. „Visa se zavázala působit jako odpovědná, etická, inkluzivní a udržitelná společnost. Snažíme se využívat naše produkty, služby, síť, odborné znalosti, brand a partnerství k tomu, abychom minimalizovali ekologickou stopu našich operací, inspirovali a posilovali udržitelný obchod a podporovali globální přechod na nízkouhlíkové hospodářství. Proto pokračujeme ve vývoji produktů a služeb určených k podpoře digitální spravedlnosti a ekonomického posílení malých a středních podniků," uvedla Hana Wasserburger, ředitelka poradenských služeb Visa pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko.

K metodice pořadatelé ve spolupráci s CIRA Advisory přistupovali s cílem vytáhnout na světlo světa ty, kdo jsou v udržitelnosti dobří a mohou pozitivně motivovat firmy ke komunikaci svých strategií udržitelnosti. Na základě ESRS standardů vytyčili set otázek, které pomohly vytvořit průřezový obrázek o aktivitách jednotlivých firem. Následovalo ověřování vyplněných informací a jejich validace odbornou porotou. Pro mnoho společností je tak ESG žebříček vzdělávacím nástrojem, který jim pomůže pochopit, co prakticky ESG je.

Zdroj: Výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, září 2024*

Infografika/archiv ASO

***

O Asociaci společenské odpovědnosti

Jde o největší iniciativu udržitelnosti a ESG v Česku. S jasnou vizí, aby se udržitelnost stala přirozenou součástí podnikání i fungování každé organizace v Česku, hájí zájmy více než 580 členů z řad korporátního, neziskového, vzdělávacího i veřejného sektoru. Udílí unikátní ocenění za naplňování globálních cílů – Ceny SDGs. Pod hlavičkou Giving Tuesday rozvíjí kulturu dárcovství v Česku.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down