Česko požaduje odložení platnosti EU ETS 2 alespoň o jeden rok
Důležitým tématem pro Českou republiku na prosincovém zasedání Rady ministrů EU pro životní prostředí (ENVI) byl návrh vlády ČR na odložení platnosti EU ETS 2 o jeden rok, tedy na rok 2028. Jedním z dalších témat bylo i stanovení realistických cílů pro tzv. cirkularitu materiálů z motorových vozidel.
Návrh na odložení platnosti EU ETS 2
Podle vlády ČR je zásadní znovu důkladně vyhodnotit možné dopady systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS 2, který se rozšiřuje i na silniční dopravu a vytápění budov, a to především na zranitelné a nízkopříjmové domácnosti. Jako nedostatečné vidí hlavně mechanismy, které mají zamezit prudkému nárůstu ceny povolenky. Český návrh na odložení systému představil ministr Hladík členským státům EU.
„U systému EU ETS 2 tak, jak byl v EU schválen, zatím přesně nevíme, jaké budou dopady a co přinese. Usilujeme proto o odložení plného zavedení tohoto systému pro obchodování s emisními povolenkami alespoň o jeden rok – na rok 2028. Snahou je získat dostatek času na přípravu, aby byl dopad na občany ČR co nejmenší. Požadujeme zjednodušení a zpřehlednění systému obchodování s emisními povolenkami a chceme po EU účinnější mechanismy pro kontrolu ceny povolenek tak, aby se zajistila co největší tržní stabilita a předvídatelnost. Chceme tím zabránit cenovým skokům a sociálním dopadům na české domácnosti, zejména ty nízkopříjmové. Intenzivně o tom jednáme s dalšími unijními zeměmi. Řada středoevropských i západoevropských států vyjádřila k našemu návrhu pozitivní ohlas,“ řekl na Radě ministr Hladík.
Využití materiálů z motorových vozidel
Na Radě pro životní prostředí se dále diskutovalo o návrhu nařízení k "oběhovosti" motorových vozidel a nakládání s autovraky. Řešilo se mimo jiné, jaké množství recyklovaného plastu by měl automobilový průmysl využívat při výrobě nových vozů. „Navrhli jsme snížit cíl využití recyklovaného plastu při výrobě nových automobilů z 25 % na 15 % v roce 2030 a s nárůstem na 20 % v roce 2035. Tady stojíme za českými automobilkami, protože výrobci musí dostat potřebný čas na úpravu konstrukcí vozidel a zavedení nových výrobních procesů,” uvedl ministr Hladík a dále doplnil, že nesouhlasí s požadavkem, aby recyklovaný plast pro výrobu nových vozidel pocházel výhradně z autovraků. „Pokud umožníme využití plastového odpadu i z jiných průmyslových sektorů, tak tím velmi efektivně podpoříme celou cirkulární ekonomiku,” vysvětlil ministr Petr Hladík.*
JiT (Zdroj: MŽP)
Podle vlády ČR hrozí kvůli zavedení EU ETS 2 nepřiměřené cenové a sociální dopady na české domácnosti. Foto archiv/Dům a zahrada
Náš tip: Konference Nová pravidla pro emisní obchodování – EU ETS 1 a EU ETS 2
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!