Česko požaduje odložení platnosti EU ETS 2 alespoň o jeden rok

Důležitým tématem pro Českou republiku na prosincovém zasedání Rady ministrů EU pro životní prostředí (ENVI) byl návrh vlády ČR na odložení platnosti EU ETS 2 o jeden rok, tedy na rok 2028. Jedním z dalších témat bylo i stanovení realistických cílů pro tzv. cirkularitu materiálů z motorových vozidel.

Návrh na odložení platnosti EU ETS 2 

Podle vlády ČR je zásadní znovu důkladně vyhodnotit možné dopady systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS 2, který se rozšiřuje i na silniční dopravu a vytápění budov, a to především na zranitelné a nízkopříjmové domácnosti. Jako nedostatečné vidí hlavně mechanismy, které mají zamezit prudkému nárůstu ceny povolenky. Český návrh na odložení systému představil ministr Hladík členským státům EU.

„U systému EU ETS 2 tak, jak byl v EU schválen, zatím přesně nevíme, jaké budou dopady a co přinese. Usilujeme proto o odložení plného zavedení tohoto systému pro obchodování s emisními povolenkami alespoň o jeden rok – na rok 2028. Snahou je získat dostatek času na přípravu, aby byl dopad na občany ČR co nejmenší. Požadujeme zjednodušení a zpřehlednění systému obchodování s emisními povolenkami a chceme po EU účinnější mechanismy pro kontrolu ceny povolenek tak, aby se zajistila co největší tržní stabilita a předvídatelnost. Chceme tím zabránit cenovým skokům a sociálním dopadům na české domácnosti, zejména ty nízkopříjmové. Intenzivně o tom jednáme s dalšími unijními zeměmi. Řada středoevropských i západoevropských států vyjádřila k našemu návrhu pozitivní ohlas,“ řekl na Radě ministr Hladík.

Využití materiálů z motorových vozidel

Na Radě pro životní prostředí se dále diskutovalo o návrhu nařízení k "oběhovosti" motorových vozidel a nakládání s autovraky. Řešilo se mimo jiné, jaké množství recyklovaného plastu by měl automobilový průmysl využívat při výrobě nových vozů. „Navrhli jsme snížit cíl využití recyklovaného plastu při výrobě nových automobilů z 25 % na 15 % v roce 2030 a s nárůstem na 20 % v roce 2035. Tady stojíme za českými automobilkami, protože výrobci musí dostat potřebný čas na úpravu konstrukcí vozidel a zavedení nových výrobních procesů,” uvedl ministr Hladík a dále doplnil, že nesouhlasí s požadavkem, aby recyklovaný plast pro výrobu nových vozidel pocházel výhradně z autovraků. „Pokud umožníme využití plastového odpadu i z jiných průmyslových sektorů, tak tím velmi efektivně podpoříme celou cirkulární ekonomiku,” vysvětlil ministr Petr Hladík.*

JiT (Zdroj: MŽP)

Podle vlády ČR hrozí kvůli zavedení EU ETS 2 nepřiměřené cenové a sociální dopady na české domácnosti. Foto archiv/Dům a zahrada

Náš tip: Konference Nová pravidla pro emisní obchodování – EU ETS 1 a EU ETS 2

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down