Na linky kladenské MHD vyjíždí 16 moderních elektrobusů
Kladno a zdejší MHD je na prahu elektrické revoluce. Do městských ulic vyjíždí 16 tichých elektrobusů za 232 milionů korun a v českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázové pořízení elektrobusů pro městský provoz, polovina elektrobusů je kloubová a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé vozy a unikátní je i dobíjecí infrastruktura. Největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách čítá 9 ultrarychlých stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.
Provoz městské dopravy v Kladně je už několik let ekologický, zajišťují ho autobusy na stlačený zemní plyn a dva elektrobusy, které provozuje dopravce ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. K těm současným, které jezdí od léta 2021 na lince 610 přes centrum města, se na začátku prázdnin postupně přidaly další elektrobusy. Cílem města, dopravce a dalších partnerů je zajištění provozu MHD od roku 2030 jen elektrickými vozy.
Moderní autobusy i v kloubové verzi
Arriva i díky evropským fondům nakoupila 16 elektrobusů značky SOR NS electric, osm z nich je v obvyklém 12metrovém provedení, druhá polovina je v prodloužené kloubové verzi. „Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD,“ vypočítává Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy a pokračuje: „Letní měsíce jsme využili k otestování elektrobusů, naši řidiči, dispečeři, pracovníci servisu i plánovači dopravy se seznámili s dobíjecí technologií, ověřili jsme si, kolik dokážou elektrobusy reálně najezdit kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií a projeli jsme s nimi všechny trasy po městě. Od září přestoupíme od zkušebního do ostrého provozu,“ uzavírá Adamka.
Nová generace trakčních baterií
„Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh,“ doplňuje Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy. Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou elektrobusy vybaveny klimatizacemi s funkcí topení pomocí tepelného čerpadla, které přispívá k snížení spotřeby elektrické energie. Další novinkou, která je u těchto elektrobusů k vidění, je čtyrpólový pantograf od společnosti Schunk sloužící k průběžnému dobíjení tzv. OPPCharge. Vedle možnosti dobíjení pomocí pantografu jsou elektrobusy v přední části rovněž vybaveny zásuvkou pro dobíjení pomocí kabelu.
Dostupné, rychlé a spolehlivé dobíjení
O rychlé a spolehlivé dobíjení elektrobusů během denních i nočních hodin se postará devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení od polského výrobce Ekoenergetyka jejich instalaci, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO.
„Doprava se podílí na 16 procentech produkovaných emisí v České republice. Její elektrifikace je proto jedním ze zásadních kroků k čistšímu ovzduší a k posílení energetické nezávislostiměst a obcí na fosilních palivech. Základní podmínkou spolehlivého provozu elektrobusů je rychlé a dobře dostupné dobíjení. Jsem rád, že naši partneři, město Kladno a společnost Arriva, využili dlouholetých zkušeností ČEZ ESCO v této oblasti a mohl se zrodit největší ultrarychlý dobíjecí areál pro elektrobusy v Čechách. Věřím, že společně budeme pokračovat v naplňování vize čistého a příjemného města pro jeho občany a návštěvníky,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.
Důležitá podpora od města i teplárny
Arriva prostřednictvím dopravce ČSAD MHD Kladno, který patří do její skupiny, nakoupila 16 elektrobusů pro zajištění provozu na linkách MHD Kladno i díky evropským penězům. Projekt s názvem „Elektrobus MHD Kladno 2022“ je realizován prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic, tzv. ITI, pro Pražskou metropolitní oblast a je podpořen z Integrovaného regionálního operačního programu v rámci priority Rozvoj městské mobility. Celkové náklady jsou vyčísleny na 232 000 000 Kč, unijní dotace činí 162 400 000 Kč, z vlastních zdrojů doplatila Arriva 69 600 000 Kč.
„Městská hromadná doprava je službou pro občany a nové elektrobusy zvyšují komfort cestování, což vítám a těší mě to. Musím využít příležitosti a ocenit úsilí pana ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy, který tomuto projektu věnoval značné úsilí a dokázal jej dotáhnout do konce. Držím palce, aby se elektrobusy osvědčily podle představ a plnohodnotně naplnily svůj účel,“ říká Milan Volf, primátor Statutárního města Kladna.
„Elektrifikace městské hromadné dopravy v Kladně nám dává smysl a rádi jsme byli součástí tohoto projektu. Pokud by se měla dobíjecí infrastruktura do budoucna dále rozšiřovat, jsme opět připraveni podat pomocnou ruku,“ uvedl k tomu i Michal Hons, generální ředitel Teplárny Kladno.
JiT (Zdroj: Arriva a Skupina ČEZ)*
Elektrickou energii elektrobusy načerpají v největším dobíjecím hubu pro e-busy v Čechách. Foto archiv/ČEZ
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!