Za účasti ministra dopravy Martina Kupky byl dnes v areálu OC Letňany u dálnice D8 zprovozněn už 500. stojan největší české sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Pětistou dobíječkou je ultrarychlý stojan s výkonem 150 kW, kde e-auta doplní energii např. na cestu z Prahy do Drážďan v řádu minut. Podobně rychlých stojanů letos přidá ČEZ další desítky. Současně rozšiřuje síť míst, kde je možné dobíjet více elektroaut najednou. To vše výrazně zkracuje dobu dobíjení i čekání na něj, a šetří tak čas řidičů.
„V příštích letech nás čeká velká proměna celého automobilového průmyslu. Vláda si je vědoma klíčové role tohoto odvětví pro českou ekonomiku a chce přispět k tomu, aby jeho transformace proběhla co nejlépe. Vedle klíčové stavby české gigafactory se také prostřednictvím správy dotačních programů podílíme na rozšiřování počtu a zvýšení kvality dobíjecích stanic. Roste význam lokalit jako této v Letňanech, které jsou velmi rychlé a naráz obslouží více vozů najednou. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než dvou tisíc dobíjecích bodů a v příštích letech znásobíme investice do nabíjecí infrastruktury u dálnic a ve městech až na úroveň 6 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
„Elektromobilita dnes postupně srovnává krok s rychlostí tankováním klasických aut, což je dobrou zprávou pro zákazníky. Ultrarychlé stanice zvládnou během krátké pauzy na občerstvení dodat bezemisní energii pro více než 200 kilometrůjízdy. Stojany o vysokých výkonechproto teď doplňujeme naše nejfrekventovanější lokality a přispíváme k posilování už tak velmi robustní české dobíjecí sítě. Podíl rychlých a ultrarychlých stanic se u nás pohybuje na úrovni 60 procent, zatímco evropský průměr je okolo deseti procent,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Robustnost české sítě potvrzuje i to, že na sto elektromobilů připadá v Česku 22 dobíjecích stanic, zatímco v Evropské unii 15.
Stavba elektromobilní sítě se zrychluje
U první dobíjecí stanice ČEZ spuštěné v roce 2011 trvalo e-autu doplnění potřebné energie několik hodin, ta pětistá u Obchodního centra v Letňanech to zvládne za 10 minut. Zatímco první stovka stojanů vznikala přes 6 let, druhá už necelé dva roky, třetí a čtvrtá přibyla vždy zhruba po roce, a té poslední stačilo jen něco málo přes sedm měsíců.
Jak rostly stojany ČEZ v České republice
Pořadí |
Lokalita |
Datum zprovoznění |
Výkon stanice |
1. |
Duhová, Praha |
30.11.2011 |
2x11 kW |
100. |
Kaufland Hodonín |
26.6.2018 |
22+50 kW |
200. |
OC Královo Pole Brno |
20.4.2020 |
22+50 kW |
300. |
Kaufland Nymburk |
3.5.2021 |
22+50 kW |
400. |
POP Airport Tuchoměřice |
9.6.2022 |
22+50 kW |
500. |
OC Letňany Praha |
31.1.2023 |
150 kW |
Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Celkový instalovaný výkon všech stojanů přesáhla koncem roku 35 MW. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu ConnectingEurope Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste právě podíl ultrarychlých stanic.*
/zr/