Poslanci by dnes v prvním čtení[1] měli projednat novelu energetického zákona zvanou lex OZE III[2], která upravuje podmínky pro akumulaci elektřiny a agregaci flexibility. Novelu Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo kvalitně, významně podpoří modernizaci a bezpečnost české energetiky a zvýší využitelnost obnovitelných zdrojů.
Drobné nedostatky
Kancelář Frank Bold doporučuje z pohledu energetických společenství doporučujeme doplnit i sdílení ze samostatně stojících baterií, bezplatné poskytování dat o sdílení v reálném čase a zakotvit v zákoně účast ve více skupinách sdílení od 1. 7. 2026. Sdílení elektřiny ze samostatně stojících (tzv. stand-alone, mimo výrobnu elektřiny) baterií současný návrh neumožňuje. Důležité je to například pro energetická společenství s účastí měst, která plánují provozovat velkokapacitní volně stojící baterie za účelem sdílení přes den vyrobené elektřiny třeba do veřejného osvětlení, jak to plánují v Liberci. I mnohé malé obce ale s provozem stand-alone baterií v rámci společenství počítají, aby pro členy zajistily související agregaci flexibility.
Sdílení elektřiny
Zájem o sdílení elektřiny z baterií potvrzuje i Martin Rek, zastupující předseda ENERKOM Šumavsko: „V našem ENERKOMu Šumavsko, které nyní pokrývá 53 obcí, bychom sdílená úložiště mimo výrobnu rádi využili, pokud se nám vyplatí a pro členy bude mít hmatatelný přínos. Jako výhodu vidíme, že by nám velkokapacitní baterie umožnily využít veškerou námi vyrobenou elektřinu a dle cen na spotovém trhu také pomáhat s využitém přebytečné energie v čase, kdy je jí naopak nedostatek. Rovněž uvažujeme o propojení s LED veřejným osvětlením.” Pro rozvoj energetických společenství je zásadní stabilní a podporující právní rámec, FBA doporučuje, aby poslanci zvážili i uzákonění bezplatného přístupu k datům z Elektroenergetického datového centra (EDC) a od 1. 7. 2026 i účast ve více skupinách sdílení. „Dle již schválené novely lex OZE II a návrhu lex OZE III jsou společenství a aktivní zákazníci oprávněni k přístupu k datům z EDC o jejich výrobě a spotřebě. Schází však upřesnění, že přístup k datům má být bezplatný a s jakou frekvencí mají být data z EDC zpřístupňována. Pro optimální řízení komunity by byl nejlepší přístup k datům v reálném čase,” vysvětluje Eliška Beranová, právnička Frank Bold a UKEN.
Sdílení skupin
Třetí zásadní věc, kterou by novela lex OZE III měla obsahovat z pohledu energetických společenství, představuje možnost účastnit se více skupin sdílení. Provizorní model sdílení elektřiny umožňuje být členem pouze jedné skupiny sdílení z důvodu postupného „náběhu” sdílení elektřiny. K 1. 7. 2026 se ale má zprovoznit plně funkční EDC, které by již toto mohlo umožňovat. „Účast ve více skupinách sdílení funguje například v Rakousku a vyžaduje to i probíhající revize evropské směrnice o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou (IEMD), podle které mají členské státy povinnost zajistit, aby byl zákazník oprávněn uzavřít více než jednu smlouvu o sdílení elektřiny. Konec transpoziční lhůty revidované směrnice lze očekávat přibližně v polovině roku 2026, tedy v termínu plného zprovoznění EDC,” doplňuje Beranová.*
/zr/
[1] https://www.psp.cz/sqw/ischuze.sqw?o=9&s=98#bd21
[2]Sněmovní tisk 656: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&t=656
[3]https://www.uken.cz/blog/sdileni-elektriny-z-baterii-podpori-stabilitu-site-lex-oze-iii-by-jej-nemel-omezovat