Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo pro místní rozvoj a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže připravily soubor doporučení pro kraje, obce a jejich podřízené organizace, kterým se dlouhodobě nedaří poptat dodávky energií na příští rok. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela tento manuál rozeslal starostům a starostkám z více než 6 tisíc obcí po celé České republice a také hejtmanům a hejtmankám z krajů.
„Velmi dynamický a nepřehledný vývoj na trhu s energiemi vedl u některých krajů, obcí, škol či třeba nemocnic k tomu, že se jim nedaří poptat dodavatele energií na příští rok,“ uvádí Síkela s tím, že vláda právě proto schválila takzvanou kontraktační povinnost. „Tato povinnost umožní, aby ty subjekty, na které se vztahuje strop cen energií, ale dlouhodobě se jim nedaří poptat dodavatele energií, měly právo na to, aby jim dodávky nabídl dodavatel poslední instance. Obce a kraje a jejich podřízené organizace, malé a střední podniky a další tak mají jistotu, že příští rok dodavatele energií mít budou,“ dodává Jozef Síkela.
S tím, aby kraje a obce a jejich podřízené organizace využily tuto kontraktační povinnost co nejlépe a nejúčinněji, pomůže manuál, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo pro místní rozvoj a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Tento soubor doporučení upozorňuje veřejné zadavatele na skutečnost, že dodávky energií jsou veřejnou zakázkou, kterou je nutno pořizovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek. „Po celou dobu je naším cílem podporovat samosprávy v jejich krocích tak, aby i v této turbulentní době byly schopné zajistit si dodávky energií a přitom postupovaly v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Ve spolupráci se SMO ČR jsme tak první metodiku připravili již v říjnu letošního roku, plně v souladu s aktuálně vydaným manuálem,” říká místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
„Zadavatelé by měli primárně postupovat prostřednictvím otevřených zadávacích řízení,“ upozorňuje předseda ÚOHS Petr Mlsna. V tomto smyslu je možno využít případně i nákupu prostřednictvím elektronické aukce či přes komoditní burzu, což jsou rovněž způsoby výslovně umožněné zákonem. Ve výjimečných případech mohou zadavatelé přistoupit k jednacímu řízení bez uveřejnění. Při využití tohoto postupu však musí mít přesvědčivě doloženo, že předchozí řádné pokusy o nákup energií bez jejich zavinění selhaly a že v krizové situace nejsou vlastní vinou.
Dodávky energií jsou dodávkami pravidelné povahy a manuál tedy vysvětluje, jakým způsobem vypočítat u těchto komodit předpokládanou hodnotu zakázky. Právě podle ní totiž musí zadavatel stanovit příslušný režim zadání a v jeho rámci pak druh zadávacího řízení.*
/TZ MPO/