Na našich vnitrozemských vodních cestách rejdaři zatím prakticky neměli jinou možnost, než využívat k pohonu lodí lodní naftové dieselmotory, která umožňují dlouhodobou nezávislost na tankování. Nevýhodou nafty je však produkce skleníkových plynů (CO2 a NOx) a mikročástic, které přispívají ke vzniku smogových situací a způsobují různé zdravotní problémy. To je možné zlepšit přechodem na pohon LNG – zkapalněným zemním plynem.
Výtah z článku, který vychází v časopise Energie 21 č. 4/2020.
Použitím LNG v lodních motorech se zmenší produkce skleníkových plynů CO2 na polovinu, NO2 o 70 %, hluk se sníží na 50 %, a hlavně odpadá produkce jemných prachových částic až o 95 % (platí při porovnání s provozem motorů podle normy EURO 6). Další významnou výhodou LNG je možnost dlouhodobého skladování na místech jeho odložené spotřeby, a to nejen pro dopravu, ale i průmysl, zemědělství, nebo služby. Využití LNG (případně bioLNG) k pohonu lodních motorů je tedy jednou z cest k modernizaci a ekologizaci říční lodní dopravy,
Změna technologie pohonu lodí je finančně náročná, ale k přestavbě lze použít i současné lodní motory. Úpravu vyžaduje palivová cesta a tepelně chráněné nádrže na LNG. Výhodou LNG je i minimální specifická hmotnost, která minimalizuje nároky na ponor lodí při jeho transportu. Použitím LNG se tak prodlužuje akční rádius lodí v porovnání s naftou na více než dvojnásobek.
Rozvoji ekologické říční dopravy v Evropě významně pomůže také stavba obřího centrálního námořního přístavu v Gdaňsku. Během několika let zde vyrostou dva kontejnerové terminály, námořní terminál, LNG terminál, prostor pro loděnice a osobní lodě – a to jsou jen některé z prvků přístavu.
Pro přepravu plynu do míst odložené spotřeby do vnitrozemí je však možné využít i kapacitních říčních tankerů nebo lodí. V čerpacích stanicích bude možné jej dlouhodobě skladovat a návazně dotankovat ostatní lodní park, případně kamiony nebo lokomotivy, nebo využít i k vytápění odlehlých budov, zemědělských a jiných objektů, které nemají připojení na plynovodní síť.
Důležitou podmínkou úspěšného přechodu z nafty na LNG bude celková ekonomická bilance. Přechod na LNG v říční dopravě bez podpory z veřejných prostředků není pro rejdaře a podnikatele příliš schůdný, neboť vyžaduje rekonstrukce stávajících plavidel a stavbu speciálních tankových lodí pro dopravu LNG do míst odložené spotřeby. Angažovanost státu je také podmínkou pro smluvní zajištění dodávek LNG ze světa, neboť dodavatelé požadují uzavření dlouhodobých kontraktů garantovaných státem. Je to nabídka možného příspěvku vodní dopravy k životnímu prostředí a k podílu na řešení problémů s globálním oteplováním.
Red (Zdroj: Vodní cesty a plavba)
Obrázky:
Vizualizace čerpací stanice na LNG společnosti PitPoint. Zdroj: PitPoint
Koncepce nizozemského tankeru na přepravu LNG. Zdroj: VEKA