V prvním čtvrtletí letošního roku mířilo na Energetický regulační úřad (ERÚ) bezmála 4 tisíce spotřebitelských podání. V polovině případů se lidé na regulátora obraceli kvůli platbám za energie, stovky podnětů se týkaly změny dodavatele a souvisejících témat, jako je například odstoupení od stávající smlouvy. Výrazný nárůst ERÚ registruje u návrhů na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, jejichž počet se oproti loňskému roku opět zdvojnásobil.
V prvních třech měsících letošního roku pokračoval trend z loňska – spotřebitelé s ERÚ nejčastěji řešili platby za energie. Z celkového počtu 3 857 podání se tohoto tématu týkala takřka polovina z nich (1 969). „V loňském roce nám spotřebitelé volali a psali hlavně kvůli zvýšeným zálohám za elektřinu a plyn. Nyní se zdražení začíná častěji projevovat také ve vyúčtováních, která lidem postupně chodí,“ shrnuje Ladislav Havel, člen rady ERÚ.
„Stížnosti se často týkají chybného vyúčtování, tady radíme ho neprodleně a písemně reklamovat u dodavatele. Jestliže došlo k neoprávněné změně ceníku, kdy dodavatel například zdražení neoznámil minimálně s třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně, jde o změnu neplatnou a spotřebitel se musí bránit,“ říká Ladislav Havel, který zároveň upozorňuje, že v letošním prvním čtvrtletí se meziročně výrazně zvýšil počet návrhů na zahájení mimosoudního spotřebitelského sporu. Zatímco za celý loňský rok jich ERÚ registroval 440, od začátku toho letošního jich je už přes 200.
Z obdržených podnětů je také zřejmé, že spotřebitelé reagují na stále výraznější zlevňování energií pod vládní strop. „Oživení trhu s sebou ovšem bohužel přináší i některé negativní jevy. Opět se aktivizují nepoctiví zprostředkovatelé, kteří zákazníky ke změnám dodavatelů doslova tlačí. Nebezpečné jsou především situace, kdy energošmejdi zazvoní u domovních dveří a chtějí smlouvu podepsat hned na místě. Často při tom zcela ignorují zákaz podomního prodeje v obci,“ říká členka Rady ERÚ Markéta Zemanová a dodává, že právě na tento fenomén se ERÚ ve spolupráci se Svazem měst a obcí ČR zaměřuje ve společné kampani.
Jak se při podpisu smlouvy nenechat nachytat, ERÚ shrnuje ve svém desateru, informační materiál připravuje také pro obranu konkrétně proti energošmejdům. Komplexně se aktuálním otázkám ochrany spotřebitele věnoval nedávný webinář.*
(Zdroj: ERÚ)