Biopaliva jsou paliva vyráběná z biomasy – z organického materiálu rostlinného nebo živočišného původu. Jejich produkce tedy úzce souvisí se zemědělskou produkcí. I proto se jim věnuje samostatná kapitola v aktuálním výhledu OECD-FAO Agricultural Outlook 2024–2033. Jak vyplývá z této zprávy, poptávka po biopalivech v příštích letech poroste, avšak pomalejším tempem než dosud.
Biopaliva představují alternativu k fosilním palivům. Mezi hlavní typy patří:
Důvodem zpomalení růstu poptávky po biopalivech je především pokles poptávky po pohonných hmotách v důsledku rozšiřování elektromobility a zvyšující se účinnosti spalovacích motorů ve vyspělých zemích. Tento útlum by však měly kompenzovat rozvíjející se ekonomiky.
Poptávky zpomaluje hlavně ve vyspělých zemích, což je přičítáno nižšímu hospodářskému růstu. Očekává se snížení tempa růstu poptávky na 0,6 % ročně – tedy na čtvrtinu oproti předchozímu desetiletí. Naopak v zemích se středními příjmy by měla poptávka růst tempem 1,9 % ročně, především díky vyšší spotřebě dopravních paliv, obavám o energetickou bezpečnost a klimatickým cílům.
Budoucí růst globální spotřeby biopaliv bude záviset na dvou hlavních faktorech: poptávce po pohonných hmotách a trvalé podpoře veřejných politik. Celkově se očekává, že biopaliva zůstanou významnou obnovitelnou alternativou ve světě dopravy, přičemž jejich poptávka by měla růst v průměru o 1,2 % ročně – což je méně než polovina tempa v minulém desetiletí.
Ve Spojených státech se očekává posun směrem k bionaftě (včetně obnovitelné nafty). Obnovitelná nafta je podobná klasické bionaftě, ale může být použita bez příměsi ropné nafty. K tomuto posunu přispívají vyšší cíle v rámci programů obnovitelných paliv i prodloužení daňových úlev.
Naopak podíl EU na světové spotřebě biopaliv by měl klesat. Důvodem jsou nová kritéria udržitelnosti ve směrnici RED III, která omezují využívání plodin určených k potravinářství a krmivářství. Od roku 2030 navíc nebudou do plnění cílů započítávány suroviny s vysokým rizikem změny využití půdy. Růst elektromobility dále snižuje prostor pro tradiční paliva včetně biopaliv.
Rozvíjející se ekonomiky – zejména Brazílie, Indonésie a Indie – se mají stát klíčovými tahouny nové poptávky. V těchto zemích zůstávají biopaliva primární možností dekarbonizace, navíc disponují významným potenciálem na suroviny a rostoucí spotřebou pohonných hmot.
Etanol bude nadále vyráběn hlavně z kukuřice a cukrových plodin, bionafta zůstane závislá na rostlinných olejích (sójový, řepkový, palmový).
Veřejné politiky směřují k vyšší soběstačnosti a omezují rozsah mezinárodního obchodu. Podíl obchodované bionafty na celkové produkci by se měl do roku 2033 snížit z 13 % na 11 %, zatímco u etanolu zůstane zhruba stejný – kolem 8 %.
V roce 2023 klesly ceny etanolu i bionafty kvůli nižším cenám ropy a dostatečné nabídce surovin. Do budoucna se očekává jejich nominální růst, v reálném vyjádření by však cena etanolu měla mírně klesat a cena bionafty mírně stoupat.
Politiky zůstávají klíčové pro vyrovnání vyšších nákladů biopaliv oproti fosilním palivům. Význam bude mít i rozvoj systémů certifikace a zajištění udržitelných surovin, zejména z odpadních a vedlejších produktů zemědělství.
Bez rozvoje cirkulárních řešení hrozí nedostatek surovin pro výrobu bionafty. Zatímco poptávka po rostlinných olejích v potravinářství roste, nabídka recyklovaného oleje závisí na tom, jak rychle budou země schopny zlepšit systém jeho sběru a zpracování.
Red (Zdroj: Zemědělec/van)
Celkově se očekává, že biopaliva zůstanou významnou obnovitelnou alternativou hlavně v dopravě. Foto archiv/E21