Principy návrhu pro transpozici směrnice

V rámci programu TAČR Théta zpracovává konsorcium výzkumných a akademických pracovišť projekt MOSUMO (Modelová podpora čisté a udržitelné mobility v ČR). Cílem je (mimo jiné) poskytnout státní správě odborné podklady pro vhodný způsob transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/2413 ze dne 18. října 2023.

Výtah z článku, který vyšel v časopise Energie 21 č. 5/24.

Cílem návrhu konsorcia je provedení částečné transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie (RED III) v částech týkajících se povinností zajištění povinného snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot a zajištění minimálního podílu pokročilých biopaliv a obnovitelných paliv nebiologického původu.

Požadavky evropské směrnice

Transpozice směrnice RED III bude dokončena novelou zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a vydáním doprovodných právních předpisů k zákonu o ochraně ovzduší a k zákonu o podporovaných zdrojích energie. Hlavním gestorem směrnice je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a spolugestorem je Ministerstvo životního prostředí ČR.

Podle revidovaného článku 25 směrnice RED III mají členské státy dodavatelům energie pro dopravu stanovit povinnost zajistit, aby množství obnovitelných zdrojů energie v konečné spotřebě v sektoru dopravy vedlo buď:

  • k podílu energie z obnovitelných zdrojů ve výši nejméně 29 % do roku 2030,
  • nebo ke snížení intenzity skleníkových plynů o nejméně 14,5 % do roku 2030 (oproti referenční hodnotě platné pro fosilní paliva.

Členské státy mají Evropské komisi vykazovat jak dosažený podíl OZE, tak dosažené snížení emisí skleníkových plynů. Členský stát má taktéž stanovit trajektorii vedoucí ke splnění cíle.

Podcíl pro pokročilá biopaliva a bioplyn, stanovený předchozí směrnicí RED II, je nahrazen novým závazným kombinovaným podcílem pro obnovitelná paliva nebiologického původu (RFNBO).

Přístup k transpozici směrnice

V rámci programu TAČR Théta v současné době zpracovává konsorcium VŠCHT, COŽP UK, ČVUT, VUZT a ČAPPO projekt MOSUMO (Modelová podpora čisté a udržitelné mobility v ČR) jehož cílem je (mimo jiné) poskytnout státní správě odborné podklady pro vhodný způsob transpozice směrnice RED III.

Z doposud provedených výpočtů vyplývá, že pro ČR je snáze splnitelný cíl snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot než cíl zajištění minimálního podílu energie z obnovitelných zdrojů. Vzhledem k tomu, že v ČR v roce 2020 činil podíl biopaliv vyrobených z potravinářských a krmných plodin 4,6 %, využívá modelový výpočet možnosti zastropovat příspěvek těchto biopaliv na hodnotu 5,6 % (ve smyslu možnosti dané směrnicí RED III zvýšit podíl těchto biopaliv o 1 p. b. vůči spotřebě v roce 2020).

Z projektu MOSUMO vyplývají tyto závěry:

  • biopaliva vyrobená z potravinářských a krmných plodin by měla být zastropována na 5,6 %,
  • celkové snížení emisí skleníkových plynů ze spotřeby energie pro dopravu v ČR by mělo činit 13,8 %,
  • příspěvek elektřiny spotřebované v železniční a silniční dopravě bude činit 2,8 %,
  • kapalné a plynné pohonné hmoty musí zajistit zbývající 11% snížení emisí skleníkových plynů.

Petr Jevič, Pavla Měkotová, VÚZT, v. v. i., Praha*

Biopaliva vyrobená z potravinářských a krmných plodin by měla být do roku 2030 zastropována na 5,6 procentech. Foto archiv/Mechanizace zemědělství

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down