Podle zástupců Solární asociace míří výroky ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka po nedávném jednání s prezidentem v Lánech o možném snížení podpory obnovitelným zdrojům hlavně na jediný cíl – solární elektrárny. Stále ještě probíhající tzv. kontroly překompenzace OZE by měly mít, podle názoru MPO, jednoznačný výsledek: „překompenzované“ jsou především fototovoltaické zdroje a podpora jim proto bude co nejdříve snížena.
Vyjádření ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka o možném snížení podpory pro fotovoltaické elektrárny považují zástupci Solární asociace v právním státě za alarmující. Česká republika se Evropské komisi zavázala, že bude na možnou nepřiměřenou podporu kontrolovat všechny obnovitelné zdroje energie, nikoliv jen vybraných několik set solárních elektráren, jak tvrdil ministr Havlíček. Velice znepokojující je fakt, že kontroly ještě neproběhly a vláda tedy v tomto okamžiku nemůže vůbec předjímat, zda nějaká nepřiměřená podpora u obnovitelných zdrojů existuje.
Novela zákona o podporovaných zdrojích energie, která má dát kontrolám překompenzace právní rámec a investorům jistotu, že jakékoliv kroky ze strany státu budou mít oporu v zákoně a nebudou narušovat investorské prostředí, je ze strany MPO teprve v přípravě. Ministr Havlíček však tvrdí, že zbývá záležitost projednat na Legislativní radě vlády a poté na vládě. Opomíná, že stejně jako jakýkoliv jiný zákon, musí i tento zákon samozřejmě projít kompletním legislativním procesem, včetně projednání Parlamentem České republiky.
Skutečnost, že ze všech obnovitelných zdrojů pan ministr vyčleňuje pouze solární elektrárny je diskriminační. Podle asociace důvod, proč částka na podporu solárních elektráren je tak vysoká, není ten, že podpora byla mimořádně štědrá pro „několik set firem“, ale že solárních elektráren je více než dvacet tisíc. Pokud chce vláda nyní podporu snížit o několik miliard korun, může to být pro značnou část podnikatelů likvidující.
Solární elektrárny byly za posledních deset let terčem několika retroaktivních kroků, které měly negativní dopad na jejich návratnost. Stát nejdříve zavedl solární daň ve výši 26 % na tři roky. Poté solární daň ve výši 10 % prodloužil do konce životnosti a zástupci státu to tehdy hájili tím, že toto prodloužení solární daně je posledním zásahem státu, který odstraní veškeré riziko překompenzace solárních elektráren. Společně s dvojitou solární daní zažili investoři zrušení daňových prázdnin, zrušení předem slíbeného zrychleného daňového odpisování, povinnost shromáždit finanční prostředky na recyklaci fotovoltaických panelů či třeba povinné investice do dispečerského řízení. To vše opakovaně zhoršilo ekonomiku solárních elektráren oproti původním státem garantovaným předpokladům.
Solární asociace ve své tiskové zprávě rovněž konstatuje, že chování vlády ČR vůči existujícím solárním elektrárnám podkopává plány postavit budoucí českou energetiku na mixu jaderné energie a OZE. Netransparentní kroky vlády vůči zelené energii mají negativní vliv na vnímání Česka z hlediska investic do energetiky. Firmy, investoři a banky si budou rozmýšlet, zda budou chtít své prostředky, čas a pracovní sílu investovat v zemi, která zpětně mění státem garantované podmínky pro investiční projekty.
Red (Zdroj: Solární asociace)
Obrázek:
V rámci notifikačního rozhodnutí Evropské komise o v souladu s pravidly EU požádalo MPO provozovatele OZE (tj. nejen solárních) uvedených do provozu v letech 2006 až 2008 o vyplnění formuláře pro posouzení přiměřenosti dotační podpory. Foto archiv/Obnovitelně.cz