Desítka vodíkových autobusů začne vozit cestující v okolí města Mníšku pod Brdy na konci roku 2025. Ročně přepraví autobusy s vodíkovým pohonem několik tisíc pasažérů a ujedou zhruba 550 tisíc kilometrů. Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku, vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO, elektřinu k jeho bezemisní výrobě poskytne vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou.
Provoz autobusů poháněných vodíkem bude zajištěn na základě smlouvy mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje a dopravcem Martin Uher Bus. Vítězem výběrového řízení na dodávku vozidel je firma Solaris, která tak dodá deset autobusů poháněných vodíkem Solaris Urbino 12 hydrogen. Dodavatelem vodíkového hospodářství, zahrnujícího elektrolyzér vyrábějící vodík, vodíkovou stanici a zásobníky, je společnost ČEZ ESCO. Stoprocentně zelená elektřina na výrobu vodíku bude pocházet z vodní elektrárny ČEZ ve Vraném nad Vltavou.
„Jsme nejlidnatější region České republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě. V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi. Na linkách v Kutné Hoře, Kladně nebo například na Benešovsku už jezdí elektrobusy a teď si vyzkoušíme i druhé perspektivní palivo – vodík. Věříme, že se nové autobusy poháněné vodíkem osvědčí i v náročném členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.
Zelený vodík vyrobí elektřina z vodní elektrárny
Palivem pro autobusy bude tzv. zelený vodík, kterého celá flotila během ročního provozu spotřebuje až 45 tun. Jeho zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu energetici přemění ve vodík v elektrolyzéru o příkonu 540 kW. Součástí vodíkového hospodářství bude také plnící stanice a několik zásobníků na vodík o celkovém objemu 500 kg. V soutěži na dodávku řešení zvítězila společnost ČEZ ESCO, která na dodávce vodíkových technologií spolupracuje s renomovaným britským specialistou Logan Energy.
„Ekologizace dopravy a diverzifikace pohonů je pevnou součástí energetické transformace i zvyšování soběstačnosti a bezpečnosti České republiky. ČEZ se v souladu se strategií Čistá Energie Zítřka soustředí nejen na podporu rozvoje elektromobility ale i na rozvoj vodíkových projektů. Děkujeme Středočeskému kraji za odvahu hledat a prosazovat průkopnická řešení. Díky tomu vybudujeme v Mníšku pod Brdy první velké dopravní vodíkové hospodářství v Česku. K výrobě vodíku využijeme bezemisní elektřinu z vodní elektrárny Vrané nad Vltavou,“ uvádí místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
„Po mnoha pokusech u nás i v Evropě, zavést systémově vodíkový pohon, jako budoucí ekologické dopravní řešení, přichází Středočeský kraj a IDSK jako jeho organizátor veřejné hromadné dopravy s provozem vodíkových autobusů. Jsem přesvědčen, že tento provozní koncept bude úspěšný, a že se nadále přibližuje doba, kdy jej budeme moci rozšířit i do dalších oblastí kraje. Zelený vodík je ekologický, proto je k životnímu prostředí nejvstřícnější,“ uvádí Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje.
Provoz bez emisí a dlouhého nabíjení
„Je pro nás čest a zároveň velká zodpovědnost být provozovatelem v tomto prestižním pilotním projektu. Velkou výhodou vodíkových autobusů je, že neprodukují žádné emise a nevyžadují dlouhé nabíjení baterií, což zajistí jejich rostoucí využití v dopravě. Věříme, že cestující i řidiči v reálném provozu ocení nejmodernější vybavení a vynikající jízdní vlastnosti v náročném terénu kolem Mníšku pod Brdy a cestování v nich si oblíbí,“ doplňuje Martin Uher, jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus.
„Jsem nesmírně hrdý na to, že si dopravce Martin Uher Bus vybral naši společnost jako partnera při přechodu na bezemisní dopravu s využitím 10 moderních vodíkových autobusů Solaris Urbino. Bude nám ctí být součástí realizace tohoto významného vodíkového projektu v České republice. Poskytneme své zkušenosti a rozsáhlé znalosti v této oblasti – naše společnost dodala již přes 220 autobusů s palivovými články zákazníkům z 10 evropských zemí,“ uvádí Roman Zdráhal, ředitel společnosti SOLARIS CZECH.
„Je nám ctí, že jsme byli vybrání za dodavatele technologie pro největší vodíkové hospodářství a veřejnou flotilu vodíkových busů v ČR. Rádi bychom poděkovali ČEZ za důvěru v naše zkušenosti, chceme tu uplatnili schopnost dodávat podobné projekty jako ve Velké Británii, Evropě i Asii. Věříme, že projekt vodíkové čerpací stanice v Mníšku se stane impulsem pro využití vodíku nejen v dopravě, ale v celé energetice a ekonomice České republiky,“ říká Bill Ireland, CEO Logan Energy.
Podle aktualizované vodíkové strategie ČR je odhadovaná spotřeba vodíku v roce 2050 je v nízkém 1,1 a ve vysokém scénáři více než 1,8 milionu tun. Hlavní uplatnění by měl obnovitelný vodík v budoucnu najít v těžko elektrifikovatelných oblastech, jako je např. chemický průmysl, a také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě.
Většinu pořizovacích nákladů pokryje dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaný regionální operační program (IROP) a program ITI pro rozvoj metropolitní oblasti. V případě programu ITI byl administrátorem projektu i zástupce Magistrátu hlavního města Prahy.
JiT (Zdroj: Středočeský kraj a ČEZ)*
Nové autobusy poháněné vodíkem jsou vhodné i do náročného terénu v okolí Mníšku pod Brdy. Foto archiv/Solaris
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!