Příští týden se rozhodne o tom, zda dají poslanci řádění energošmejdů poslední ránu, nebo naopak nechají spotřebitele na energetickém trhu vystaveny jejich útokům další dva roky. Pravděpodobně poslední možnost, jak schválit novelu energetického zákona při dodržení standardních procedur ještě před podzimními volbami, připadá na nejbližší poslaneckou schůzi. Tedy v případě, že Poslanecká sněmovna nyní zařadí boj s energošmejdy do svého programu třetích čtení.

Aby energošmějdi konečně dostali „červenou kartu“ důrazně žádá také Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), který zaznamenává stále další a další stížnosti na chování zprostředkovatelů prodeje elektřiny a zemního plynu. „Na potřebě posílení ochrany spotřebitelů proti energošmejdům panuje všeobecná shoda už tři roky, ale hraje proti nám čas. Standardní lhůty legislativního procesu jsou neúprosné, a pokud se novela nestihne projednat nyní, hrozí, že se do voleb už nestihne schválit. To by byl pro všechny, kteří ji od roku 2018 prosazují, skutečně šok,“ upozornil Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR a viceprezident Hospodářské komory ČR.

Než by nová práva spotřebitelů proti energošmejdům prošla po volbách do Poslanecké sněmovny znovu celým legislativním procesem, psal by se minimálně rok 2023. Pohledem přes statistiky Energetického regulačního úřadu, České obchodní inspekce a spotřebitelských organizací by za tuto dobu přibylo minimálně dalších 40 tisíc stížností poškozených domácností, a k tomu ještě mnohem více poškozených a okradených spotřebitelů, kteří nikdy stížnost nepodají. Přepočteno na peníze hovoříme o škodách v řádu několika set milionů korun jen na pokutách zaplacených energošmejdům za nevýhodné a klamavé smlouvy.

„Pokud vezmeme v úvahu, že průměrná výše pokuty za jedno odběrné místo může být okolo osmi tisíc korun a většina spotřebitelů se nechá zlákat k přepisu nejen svého bydliště, ale například i chalupy, mohou poslanci svým rozhodnutím lidem ušetřit klidně i půl miliardy korun na pokutách. Jde skutečně o rozsáhlý problém, který se dotýká nás všech. Proto děkujeme všem, kteří podporují co nejrychlejší projednání třetího čtení novely energetického zákona, aby se konečně učinila řádění energošmejdů přítrž,“ shrnul Tomáš Prouza.

Příběhy obětí energošmejdů průběžně uveřejňuje SOCR ČR na internetových stránkách www.smejdumzmar.cz.

Red (Zdroj: SOCR ČR)

Foto archiv/Drbna.cz

Deset základních rad, jak se bránit proti tzv. šmejdům v energetice, zveřejnil Energetický regulační úřad. Reaguje tím na zvyšující se počet případů, kdy obchodník nebo zprostředkovatel postupuje nepoctivým způsobem vůči spotřebiteli. ERÚ v boji s nepoctivými obchodníky spolupracuje s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českou obchodní inspekcí.

Vydáním Desatera obrany před „šmejdy“ v energetice ERÚ navazuje na nedávnou společnou tiskovou konferenci Ministerstva průmyslu a obchodu, České obchodní inspekce a Energetického regulačního úřadu, během níž všechny tři subjekty oznámily zahájení koordinovaného postupu proti nekalostem obchodníků a zprostředkovatelů v energetice. I kvůli zvyšující se agresi „šmejdů“ v energetice a jejich neetickým praktikám chystá MPO ve spolupráci s  ČOI a ERÚ změny legislativy posilující práva spotřebitelů.

„Takzvaným šmejdům v energetice je třeba se důsledně bránit a lidem pomáhat v tom, aby věděli, jaká jsou jejich práva a na co si mají dát pozor. Proto Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí a Energetickým regulačním úřadem před časem zahájilo osvětu v dané oblasti,“ říká ministryně průmyslu a  bchodu Marta Nováková a dodává: „Nyní se tak mimo jiné zabýváme právní úpravou smluv uzavíraných po telefonu - budou uzavřeny až v okamžiku, kdy budou mít písemnou podobu, a spotřebitel nabídku podepíše. Je důležité, aby spotřebitel věděl, s čím souhlasí, a nebyl klamán.“

„Sepsali jsme několik nejdůležitějších postřehů, jimiž by se měl řídit každý spotřebitel, který přijde do styku se zprostředkovatelem či obchodníkem s energiemi. I když našich rad je deset, ta nejdůležitější a nejzásadnější zní: nikdy nepodepisujte nic, co jste si důkladně nepřečetli a úplně nepochopili. Pokud vás někdo osloví po telefonu, doporučujeme veškeré nabídky odmítnout a nechat si návrh smlouvy zaslat písemně. Vyvarujete se tak do budoucna mnohým problémům,“ zdůraznil Vladimír Outrata, předseda Rady ERÚ. „Cílem ERÚ je prostřednictvím desatera varovat veřejnost a přispět ke zvýšení obecného povědomí o praktikách, k nimž se někteří obchodníci a zprostředkovatelé uchylují,“ doplňuje Vladimír Outrata.

  1. Nenechte se nikým do ničeho nutit. Vaše cesta za levnější elektřinou či plynem by měla začít vlastní aktivitou, nikoliv iniciativou obchodníka. Jestliže se přesto rozhodnete s ním jednat, udělejte si alespoň rámcovou představu o tom, čeho chcete dosáhnout. Pomohou internetové srovnávače, jeden nabízí ERÚ: http://kalkulator.eru.cz/
  2. Vždy se ptejte, zda se bavíte se přímo s dodavatelem, nebo se zprostředkovatelem. Je v tom veliký rozdíl. Pro každého platí jiné právní předpisy, důležité rozdíly jsou zejména ve lhůtách pro odstoupení od uzavřených smluv. Dodavatel vlastní licenci na dodávky energií, zprostředkovatel jen nabízí (přeprodává) nabídky jednoho nebo více dodavatelů. Zprostředkovatel také může chtít exkluzivitu ke správě vašeho odběrného místa – pokud mu ji udělíte, vzdáváte se práva na vlastní volbu dodavatele po předem sjednanou dobu pod hrozbou sankce.
  3. Když někdo zvoní na vaše dveře a tvrdí, že je zaměstnancem ERÚ nebo ČOI, velmi pravděpodobně lže. Úřady energie neprodávají, nekontrolují faktury podomním způsobem apod. Stejné je to se zástupci distributorů, kteří sice kontrolují měřidla, energii ale neprodávají. Říká vám podomní prodejce, že přichází od vašeho současného dodavatele? Ať to dokáže. Nekorektní prodejci se často za velké dodavatele vydávají – osobně i po telefonu.
  4. Je u vás podomní prodej omezený vyhláškou a podomní prodejce zákaz porušil? Obraťte se na (městskou) policii.
  5. Volá někdo na váš telefon, píše na mail? Ptejte se, odkud má kontakt a zda disponuje vaším souhlasem pro zasílání obchodního sdělení. Jestliže souhlas nemá, hlaste jednání podnikatele na Úřad pro ochranu osobních údajů (www.uoou.cz). Během telefonického hovoru se k ničemu se nezavazujte.
  6. Neberte si dárky, odmítněte služby „za určitých podmínek zdarma“. Známým příkladem zneužití „dárků“ jsou LED žárovky nebo neplacené poradenství. Stačí vypovědět smlouvu ve lhůtě, kdy vám to energetický zákon umožňuje bez sankce, ale prodejce či zprostředkovatel vám „dárky“, zakoupené podle občanského zákoníku, zpoplatní.
  7. Nikdy se nezavazujte, že podepíšete smlouvu, kterou ještě nemáte k dispozici. Do telefonu žádnému prodejci neříkejte „ano“, protože smlouvu lze uzavřít i telefonicky. Pokud se přihlašujete do aukce, vybírejte takovou, která umožňuje finální nabídku nepodepsat (samozřejmě bez sankce).
  8. Nikdy nepodepisujte nic (smlouvu, plnou moc, přihlášku atp.), co jste si důkladně nepřečetli a úplně nepochopili. Pokud cokoliv nepochopíte, ptejte se. Teprve až všemu porozumíte, rozhodněte se, zda podepíšete.
  9. Nebuďte pasivní! Případné spory s dodavatelem neodkládejte, řešte je hned zpočátku. Jestliže dodavatel nereaguje nebo vy s navrhovaným řešením nesouhlasíte, obraťte se na ERÚ. Jestliže jde o problém se zprostředkovatelem, pomoci může Česká obchodní inspekce (www.coi.cz). Pokud nevíte, kdo je kdo, nevadí. Obraťte se na jeden z úřadů, podnět si předají.
  10. Pamatujte si, že od smlouvy o dodávkách energií, kterou jste uzavřeli mimo provozovnu držitele licence, můžete bez jakýchkoliv sankcí odstoupit do 14 dní od uzavření nebo ji vypovědět nejpozději 15. dne po zahájení dodávek.*

Red (Zdroj: ERÚ)

Foto archiv/Peníze.cz

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2022 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down