Největší automobilka světa v poslední době překvapuje stále novými zprávami v oblasti alternativních pohonů. Podzimní oznámení o zahájení sériové výroby modelu Toyota Mirai je nyní trumfováno zprávou, že Toyota od začátku roku 2015 zpřístupňuje k bezplatnému využití svých zhruba 5680 patentů v klíčových oborech vodíkových technologií.
Redakčně zkrácená verze. Celý článek vyšel v časopise Energie 21 č. 1/2015.
Z uvedeného počtu je největší část patentů – 3350 - spjata s řídicím softwarem, 1970 s technologií vlastních palivových článků, 290 s vysokotlakými vodíkovými nádržemi a 70 s výstavbou a provozem vodíkových tankovacích stanic.
Podle názoru japonské automobilky jsou společné iniciativy s dalšími automobilkami a distributory vodíku potřebné pro uvedení vodíkových technologií na trh a jejich rychlejší rozšíření. Bezplatné využití patentů předpokládá pouze uzavřít smlouvu s Toyotou, ve které mimo jiné bude uveden účel využití patentu a budou v ní vyjasněny běžné licenční otázky.
Palivové články z Toyoty Mirai našly zajímavé uplatnění například ve vodíkovém autobusu, který byl vyvinut s dceřinou společností Hino - specialistou na užitková vozidla. Autobus je vybaven dvěma sadami (tzv. stacky) palivových článků, využívaných u modelu Mirai a dále osmi nádržemi na vodík. Elektřina, vyráběná v palivových článcích, napájí dva elektromotory – každý s výkonem 110 kW. Autobus o délce 10,5 metru má kapacitu 26 sedících a 50 stojících pasažerů. Od 9. ledna 2015 je autobus nasazen v liniovém provozu japonského města Toyota City. Výsledky testování jsou využívány pro další výzkum a vývoj vodíkových technologií.*
Ing. Zdeněk Fajkus, VTUD e. V., Mnichov
Foto: Palivové články našly uplatnění například ve vodíkovém autobusu. Foto archiv/Toyota