Od roku 2006 započala společnost New Holland svoji strategii zaměřenou na získávání energie z alternativních a obnovitelných zdrojů paliv. Známý byl zejména její traktor NH2, poháněný pomocí vodíku, z něhož se získává elektrická energie v palivovém článku. Používání vodíku je ale zatím nedostatečné, zejména proto, že není ekonomicky zvládnutá jeho výroba. Jiná situace je u metanu.
Výtah z článku, který vyšel v časopise Energie 21 č. 6/2021.
V současné době se vodík získává převážně z fosilních paliv a tím se ekologický efekt tohoto, jinak zajímavého motorového paliva vytrácí. Jiná situace je u metanu. Ten je často používán jako palivo například u autobusů MHD, protože emise škodlivin při jeho spalování jsou nízké a zbytkové hodnoty CO, HC či oxidů dusíku se z výfukových plynů snadno odstraní pomocí klasického katalyzátoru, který se ve vozidlech používá již desítky let.
V případě použití metanu jako paliva pro spalovací motor v traktoru nejde primárně až tak o emise škodlivin (i když podle známé filmové hlášky „jde o ně především“). Důležité je i to, že toto palivo je v zemědělských provozech dostupné díky hojnému zastoupení bioplynových stanic. A díky tomu může mít spalování biometanu ekologický přínos, protože jej můžeme považovat za obnovitelný zdroj energie.
Již v roce 2013 zahájila společnost New Holland vývoj traktoru, který by spaloval metan. Jednoznačné předpoklady, že by mohl jít do sériové výroby, však nastaly až před dvěma roky. To byly oficiálně představeny speciální motory FPT konstruované pro spalování metanu. Jeden takový (šestiválec se zdvihovým objemem 6,7 l) a výkonem 175 k (včetně navýšení) je použit i v modelu New Holland T6.180 Methane Power. Koncepčně vychází ze svého dieselového sourozence a dosahuje i stejných výkonových parametrů. Ovšem při asi o 30 % nižších nákladech na palivo.
V současné době jezdí několik kusů metanových traktorů z předsériové výroby v reálném provozu, který má odchytit případné problémy, které jinak nejdou nasimulovat. Možná tedy budou na současných traktorech provedeny nějaké úpravy, samozřejmě již jen drobnějšího charakteru. Sériová výroba má začít ještě v tomto roce.
A v budoucnu by se měly mít traktory Methane Power jiné převodové ústrojí. V současné modelové řadě T6 s konvenčními motory jsou používány dvě moderní převodovky, a sice plynulá Auto Command, nebo dvojspojková Dynamic Command. Jejich instalace do traktoru na metan nebude jistě problém, už jen proto, že točivý moment i jmenovité otáčky motoru na plyn jsou stejné jako u motoru na naftu.
E21 (Zdroj: Mechanizace zemědělství)
Obrázek:
Doprava je typickou činností vhodnou pro metanový traktor. Může při ní využít přídavné nádoby na plyn uložené v čelním závěsu. Foto Luboš Stehno
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!