05.06.2022 | 08:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Poptávka firem po energii roste

Výrazný růst cen energií v současnosti neovlivňuje pouze domácnosti, výrazně se projevuje i do energetické strategie firem, které energie využívají. V posledních měsících se tak lze setkat u podniků s meziročním nárůstem poptávky po fotovoltaice o stovky procent, a to bez ohledu na jejich velikost či oblast působení. Rostoucí ceny energií také převrátily obchodní vztah mezi firemním zákazníkem a dodavatelem.

Podobně jako u spotřebitelů z řad široké veřejnosti se i v sektoru dodávek energií do tuzemských firem či obcí projevuje rostoucí poptávka po energetických alternativách. „Vidíme větší poptávku podniků po energeticky efektivních řešeních, stoupá tak zájem o výměny osvětlení, tepelná čerpadla či instalaci nových kotlů. Největší boom však sledujeme u fotovoltaiky. U našich zákazníků máme meziroční nárůst poptávky po tomto řešení o stovky procent. Jedná se přitom o plošnou záležitost, o fotovoltaické elektrárny mají zájem různé velké firmy napříč obory i jednotlivými regiony,“ uvedl Pavel Urubek, jednatel společnosti MJEnergie, která je předním externím prodejcem energií pro firmy v České republice.

Podle něj přitom firmy do roku 2016 variantu fotovoltaiky tolik neřešily. Důvodem byl dlouhodobý pokles cen energií. Zvažovanou alternativou se toto řešení stalo až v momentu, kdy začaly ceny elektřiny postupně stoupat. „Dříve platily firmy 1500 korun za MWh elektřiny, fotovoltaiky se sice stavěly, ale nejednalo se o příliš velké počty. Návratnost vycházela na 10 až 15 let podle sazby. Ovšem po tom, co se stalo na podzim, je poptávka enormní. Elektřina stojí firmy násobně více a návratnost fotovoltaického řešení je rázem zlomková,“ uvedl jeden z trendů Pavel Urubek.

Dalším současným trendem u dodávek energií do tuzemských podniků je výrazná proměna rolí ve vztahu zákazníka a dodavatelské firmy. „Ještě před pandemií se dodavatelé o své klienty prali i za cenu velmi nízkých marží. Nebyl problém ani nastavit splatnost faktur i na 90 dnů v režimu bez záloh. Dnes už je něco takového ojedinělé. Trh se otočil takovým způsobem, že je firma kolikrát ráda, když dodavatele získá. Řada zákazníků si nyní uvědomuje, že se dnes o ně již nikdo prát nebude,“ řekl obchodní ředitel společnosti MJEnergie Jan Šmíd.

Výrazně se tak zkracuje nejen doba splatnosti záloh, která se v současnosti i u největších podniků pohybuje nejčastěji kolem 14 dnů. Dodavatelé zároveň o některé zákazníky z řad firem nestojí. „Vzhledem k vysokým cenám energií či vyrovnávání odchylek v elektroenergetické soustavě je pro dodavatele v některých případech zákazník dokonce ztrátový,“ objasnil Šmíd. Dnes si proto podle něj dodavatelé spíše vybírají, se kterým zákazníkem smlouvu o dodávkách energií uzavřou.

Obrácení rolí v obchodních vztazích má za následek i další nový trend, kterým je otevírání stávajících kontraktů a snaha o změnu podmínek v aktuálních smlouvách. Tyto snahy přitom vyvíjí zejména někteří menší dodavatelé. „Nejčastějším jevem je u nich snaha o změnu smlouvy u již stanovených fixovaných cen, a to na spotové ceny. Případně na vyšší cenu, než byla dříve sjednaná,“ sdělil Pavel Urubek. Podle něj přitom tuto skutečnost registruje i Energetický regulační úřad, který aktuálně řeší tisíce podnětů od klientů, jimž se dodavatelé snaží otevřít stávající kontrakt.

Setkat se lze ale i s řadou případů, kdy kontrakty uzavřené na konci loňského roku s blížícím se létem pomalu končí. „Spousta zákazníků uzavřela smlouvu jen na první polovinu letošního roku, protože počítala s tím, že se ceny uklidní a od 1. července získají lepší kontrakt. Tento předpoklad se ale nepotvrdil, ceny zůstaly na velmi podobných hodnotách,“ sdělil Jan Šmíd. Firmy tak podle něj stojí před stejným problémem jako před půl rokem, i kvůli tomu proto častěji vyhledávají energeticky úsporná opatření.*

(Zdroj: MJEnergie)

Foto archiv/HN

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down