10.08.2020 | 06:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Udržitelná doprava v programu reforem

Národní program reforem ČR 2020 (NPR), obsahující opatření zaměřená na obnovu hospodářského rozvoje ČR a jeho dlouhodobou udržitelnost, byl schválen na jednání vlády v květnu 2020. Během přípravy byl aktualizován vzhledem k opatřením reagujícím na pandemii covid-19. Část NPR se věnuje udržitelnosti dopravy.

Výtah z článku, který vychází v časopise Energie 21 č. 4/2020.

Na přípravě NPR se podílí zástupci Parlamentu ČR, krajů a obcí i další partneři z hospodářských a sociálních oblastí. Tento dokument reaguje na každoroční klíčové analytické dokumenty Evropské komise vydané v rámci evropského semestru: Strategii pro udržitelný růst a Zprávu o ČR.

Prostřednictvím doporučení jednotlivým zemím pro nadcházející rok se koordinují hospodářské politiky členských států EU. Ačkoli doporučení nejsou bezprostředně právně závazná, slouží jako vodítka pro provádění hospodářských a sociálních reforem na národní úrovni. Doporučení na rok 2020 jsou mimořádně zaměřena na hospodářskou obnovu a na opatření reagující na ekonomické a sociální dopady pandemie covid-19.

Evropská komise navrhla ČR tři doporučení. První je zaměřené na zmírnění ekonomických důsledků spojených s pandemií covid-19 a posílení systému zdravotnictví; zdůrazňuje nutnost zajistit udržitelnost dluhu při posílení investic. Druhé doporučení se věnuje politice zaměstnanosti a rozšiřování digitálních dovedností. Třetí doporučení se soustředí na investice a podporu menších a středních podniků v kontextu dvou velkých strategických a prorůstových priorit Komise, kterými jsou zelený a digitální růst.

Návrh přijatý vládou uvádí, že i přes jistý pokrok v kvalitě a funkčnosti české dopravní infrastruktury nedosahuje stav dopravní sítě v ČR úrovně „starých“ členských států. Je třeba dobudovat páteřní dopravní infrastrukturu a napojit zbývající regiony a hlavní průmyslová centra na české i evropské trasy. Tempo výstavby nové dopravní infrastruktury by mělo být rychlejší. Zásadní vliv má zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů.

Každoroční plánování procesu přípravy staveb a navázání nejdůležitějších investičních projektů dopravní infrastruktury na státní rozpočet a rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury zajišťují Dopravní politika ČR pro období 2014–2020 s výhledem do roku 2050 a Dopravní sektorové strategie. Připravuje se Dopravní politika ČR pro období 2021–2027. Na tyto dokumenty navazují dílčí koncepce rozpracovávající způsob zajištění a financování jednotlivých oblastí.

Rozvoj dopravní infrastruktury je jednou z klíčových dlouhodobých priorit. Důležité je harmonizovat podmínky na přepravním trhu, rozvíjet železniční a vodní dopravu, zlepšovat kvalitu silniční dopravy, podporovat multimodální přepravní systémy, stabilizovat financování veřejné hromadné dopravy a vytvářet infrastrukturu pro alternativní pohony. K tomu slouží dotační program na podporu výstavby dobíjecích a vodíkových/LNG plnících stanic.

V roce 2019 všechna města nad 50 000 obyvatel zpracovala plány udržitelné městské mobility nebo jejich zjednodušenou verzi, a podle těchto plánů by měla pokračovat podpora městských projektů přispívajících k udržitelné mobilitě.

Dobudování tranzitních železničních koridorů včetně železničních uzlů a modernizace dalších tratí na hlavní a globální síti Transevropské dopravní sítě je prioritou. Neméně důležité je modernizovat tratě mimo tuto síť, zajišťují-li napojení důležitých průmyslových zón nebo jsou-li významné pro příměstskou dopravu.

Probíhá realizace dvou úseků dálnice D6 a jednoho úseku dálnice D48, které budou zprovozněny na konci roku 2020. Dále probíhá realizace na D55 a D7. Zároveň na všech nezahájených úsecích na plánované dálniční síti probíhá projektová příprava. Dokončení v současné době sledované dálniční sítě je plánováno do roku 2030. U obchvatů silnic I. třídy postupně probíhá realizace dle dopravní potřeby a připravenosti projektů. V roce 2020 budou zprovozněny čtyři stavby obchvatů a dalších pět obchvatů je v realizaci.

Probíhá projekt zvýšení parametrů vltavské vodní cesty spolufinancovaný z prostředků Nástroje pro propojení Evropy. Základním cílem je zlepšit splavnost Labe. V minulém roce byla dokončena studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Je doporučeno sledovat dále přípravu severojižního napojení Dunaj-Odra.

Plánovaný systém dopravní infrastruktury by měl napravovat současné nedostatky. Ačkoli je dopravní infrastruktura v ČR velmi hustá, je investičně nákladná. Emise se v ČR mezi roky 1990 a 2018 snížily téměř o 36 % u většiny sektorů, nicméně zlepšovat se v tomto směru lze zejména v dopravě. V rámci EU je česká emisní náročnost ekonomiky na obyvatele jednou z nejvyšších. Klíčovým faktorem je v tomto směru energetický mix. Cíle 10% podílu obnovitelných zdrojů energie na hrubé konečné spotřebě v dopravě však nebylo v ČR dosaženo.

JUDr. Helena Doležalová, Ph.D.

Obrázky:

Stabilizaci veřejné dopravy pomůže i podpora vodíkových/LNG plnících stanic. Foto archiv/Toyota

Jedním z hlavních cílů reforem v oblasti vodních cest je zlepšit splavnost Labe. Foto archiv/Logistika (EVD)*

 

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down