Světový trh v roce 2022 odebral přes 10 milionů elektřinou poháněných vozidel. Jejich podíl na celkové produkci automobilů činil 14 procent. Evropa představovala po Číně druhý největší trh.
Kromě alternativních pohonů jsou nadějí i syntetická paliva. Jejich výhodou je uzavřený uhlíkový cyklus – kolik CO2 do atmosféry vypustí, tolik ho při výrobě syntetických paliv odeberou. Zdrojem energie pro výrobu syntetických paliv je slunce, vítr nebo jaderné reaktory. Klasickou alternativou jsou auta s elektrickým pohonem, elektromobily, které také reprezentují cestu ke snižování emisi CO2 a tím i k ochraně ovzduší.
Jaké jsou trendy ve vývoji nových elektrických vozů, a jakým směrem se ubírá vývoj automobilového průmyslu, o tom jsme hovořili s Arnoštem Barnou, generálním ředitelem KIA Czech.
* KIA chce do konce roku 2027 nabízet řadu patnáctibateriových elektromobilů, mít 6,6 % podílu na celosvětovém trhu s elektromobily (bez Číny) a dosáhnout 25 % svého prodeje z ekologických vozidel. Jak toho chce firma dosáhnout?
V příštích pěti letech investujeme do rozvoje inovativních technologií přibližně 550 miliard korun, přičemž významná část z těchto peněz bude použita na rozvoj elektromobility. Nechceme se však omezovat pouze na výrobu automobilů. KIA v roce 2020 vyhlásila strategický Plán S, který nás má posunout od pouhého výrobce automobilů směrem k poskytovateli komplexního řešení udržitelné mobility. V jeho rámci poskytneme našim zákazníkům celou řadu doplňkových služeb a produktů ulehčující přechod k moderní udržitelné mobilitě. Vývoj zaměříme mimo jiné i na létající dopravní prostředky městské a meziměstské dopravy.
*Odpovídají tomu i plány ve výrobě, i v souvislosti s požadavky EU na elektromobilitu a zákaz výroby aut se spalovacími motory?
Postupně budeme nahrazovat modely se spalovacími motory elektrifikovanými ekvivalenty v rámci všech segmentů. Zákazníci si tak budou moci vybírat ze široké škály motorizací od tradičních pohonů přes hybridní a plug-in hybridní, čistě elektrické a v budoucnu až po ty poháněné vodíkovým článkem. V roce 2035, kdy má být prodej spalovacích motorů definitivně ukončen, budou všechny nabízené vozy KIA v Evropě pouze s elektrickým pohonem. Aby to bylo možné, máme zajištěny dva dodavatele akumulátorů. Zahájili jsme taky spolupráci na vývoji vlastních polovodičů a na projektu pro další využívání vysloužilých akumulátorů. Investujeme i do vývoje elektromobilů s palivovým článkem a do syntetických paliv. V rámci naší dlouhodobé globální akviziční strategie jsme do skupiny zařadili mimo jiné i zpracovatele oceli, lodní a pozemní dopravce či dodavatele různých autodílů.
* Jaký je poměr mezi výrobou elektromobilů a aut s klasickými motory?
Posledních 20 let investujeme obrovské prostředky do vývoje všech druhů elektrifikovaného pohonu i vodíkového palivového článku. Všechna tato řešení postupně přinášíme na trh. První sériově vyráběný čistě bateriový elektromobil jsme na evropský trh uvedli už v roce 2014. Nechceme však zcela odepisovat ani spalovací motory. Nemůžeme na mobilitu nahlížet pouze optikou vyspělých bohatých států. Například v Africe, Jižní Americe nebo jihovýchodní Asii budou spalovací motory aktuální ještě desítky let. To ale neznamená, že takové motory budou stále spalovat benzín nebo naftu. Budoucnost vidíme v pokročilých syntetických palivech, která fungují na principu spalování chudých směsí. Vzhledem k tomu, že výchozími surovinami pro výrobu takového e-paliva bude oxid uhličitý (CO2) a zelený vodík, půjde o CO2 neutrální palivo, neboť množství emisí, které vůz při provozu emituje, bude vyvážené CO2 odebraným z atmosféry při jeho výrobě.
*V poslední době se do popředí společenského zájmu dostává ochrana ovzduší a klimatu celkově. Řada automobilek k tomu vyvíjí různé aktivity, KIA také?
Samozřejmě. Jednak je to snaha o snižování CO2, tedy dekarbonizaci. Jsme si vědomi toho, že provoz vozidel se spalovacími motory je sice jedním z hlavních zdrojů emisí skleníkových plynů, ale zdaleka není jediným. V rámci dekarbonizace se tak nechceme omezovat pouze na přechod k elektromobilitě. Dali jsme si proto závazek dosáhnout do roku 2045 uhlíkové neutrality napříč všemi aspekty našeho podnikání od dodávek přes logistiku, výrobu vozidel, jejich samotný provoz až po likvidaci odpadů. To přirozeně zahrnuje i naše dodavatele.
*A společenská odpovědnost?
V oblasti společenské odpovědnosti a ESG podporuje značka KIA například lékařskou péči o hendikepované děti v Albánii v rámci programu pomoci Green Light Project (GLP). Další aktivity související s tímto programem jsou plánovány v Zimbabwe a Mosambiku. Na národní úrovni jsme nedávno uzavřeli partnerství s neziskovou organizací Loono za účelem osvěty v oblasti prevence srdečních onemocnění, ale také první pomoci nebo uvolnění svalstva při delším sezení, na které by neměli řidiči během přestávek zapomínat. V České republice také již 14 let spolupracujeme s Nadací Naše dítě, jejímž prostřednictvím podporujeme rodiny s dětmi trpícími mozkovou obrnou a poruchami autistického spektra. V neposlední řadě jsme letos navázali spolupráci i se soutěží Adapterra Awards organizovanou Nadací partnerství, která se zaměřuje na oceňování projektů zacílených na návrat a udržení vody v krajině.
* Sledujete trendy a změny v požadavcích zákazníků?
Zákaznické preference sledujeme dlouhodobě. Trendy při pořízení nového automobilu se totiž neustále vyvíjejí a výrazně ovlivňují celý automobilový průmysl. V devadesátých letech hrála nejdůležitější roli při výběru nového automobilu cena, postupem času jsme ale začali pozorovat zvyšující se nároky zákazníků na nové technologie v oblasti bezpečnosti a jízdního komfortu a s postupným růstem kupní síly přesun důrazu z ceny spíše na design, kvalitu, záruční podmínky, spotřebu paliva, financování. U firemních zákazníků je hlediskem pro výběr vozu především ukazatel TCO, tedy celkové náklady na pořízení a provoz vozidla. Tento způsob vyžaduje sice více informací, ale na rozdíl od jednoduchého porovnání cen na trhu ukáže skutečnou výhodnost nákupu.
V jednotlivých modelových třídách se dále zhruba od roku 2017 výrazně projevuje rostoucí obliba SUV a crossoverů, které na trhu už prakticky nahradily víceúčelová vozidla (MPV) a malé automobily. V posledních letech jsme také svědky prudkého nárůstu prodeje vozů s alternativním pohonem, což souvisí se zvýšeným povědomím o environmentálních problémech a snahou o snížení závislosti na fosilních palivech. Nastupující generace zákazníků také již dnes nevnímá vlastnictví automobilu jako nutnost, ale mobilitu chápe spíše jako službu a upřednostňuje například sdílení automobilů nebo jejich pronájem.
* Jak si firma stojí mezi ostatními automobilkami v žebříčku prodejů nových vozů?
Na českém trhu si stabilně držíme páté místo s více než pětiprocentním podílem. Největší podíl na tomto výsledku má zejména modelová rodina Ceed, za kterou následuje model za Sportage, tyto modely vyráběné v naší nejmodernější evropské továrně na Slovensku, tvoří více než 70 procent našich prodejů. Radost nám však dělají i naše elektrifikované modely (BEV, PHEV i HEV), kterých jsme loni dodalitéměř700 ks, tj. necelých 7 % z našich celkových prodejů. Většina z nich sice stále připadá na klasické hybridy, ale trend se mění. Zatímco hybridy loni meziročně rostly čtyřnásobně, čistě bateriové elektromobily narostly třiapůlkrát a plug-in hybridy narostly dvaapůlkrát.
* Jaký je rozdíl mezi KIA Connect a KIA Charge?
Kia Connectje palubní Infotainment, jímž jsou vybaveny všechny naše lépe vybavené modely bez ohledu na druh pohonu. Základem jsou on-line služby Kia ConnectedServices, které pasažéři vozu ovládají přes rozměrný displej, kde naleznou všechny potřebné informace v reálném čase pro pohodlné cestování. Vedle navigace, která dokáže mimo jiné na základě aktuální dopravní situace předvídat pravděpodobnou hustotu provozu na plánované trase, mají cestující k dispozici i neustále aktualizované informace o volných parkovacích místech v cíli, seznam bodů zájmů, včetně upozornění na čerpací či dobíjecí stanice a jejich ceny, nebo předpověď počasí až na tři dny dopředu. Palubní systém pak doplňuje mobilní aplikace Kia Connect. V té si mohou řidiči vzdáleně ovládat některé funkce vozu nebo si například z domova snadno vyhledat plánovanou trasu a rovnou jí odeslat do palubní navigace. Další využití je pak i takzvaná navigace na poslední úsek cesty. U našich elektrických vozů mohou na dálku ovládat i dobíjení vozu nebo klimatizaci. Naproti tomu Kia Charge je naše služba pro majitele elektrických a plug-in hybridních vozů, která zjednodušuje dobíjení napříč celou Evropou. S jedinou identifikací mají přístup k více než půl milionu dobíjecích bodů. Součástí je opět mobilní aplikace, která umožňuje například vyhledávání dobíjejících stanic a navigování k nim nebo sledování historie dobíjení.
*Vyvíjíte technologii V2G (vehicle-to-grid) a obousměrného dobíjení. V jaké fázi vývoje tato technologie je, případně funguje už v praxi?
Technologie V2G je součástí našeho širšího konceptu KIA Smart Charging, jehož smyslem je poskytnout uživatelům více flexibility při dobíjení elektromobilu, což jim umožní snížit provozní náklady. Technologie V2G ale vyžaduje inteligentní distribuční soustavu, jejíž vybudování je u nás stále ve stádiu plánů. Vedle V2G, která umožní vracet elektřinu z akumulátoru přímo do sítě a vyrovnávat její výkyvy, jsou jeho součástí i nové technologie V2B/V2H (Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home, vozidlo vs. dům / vozidlo vs. domácnost), které umožní majiteli elektromobilu napájet ze svého vozu přímo svůj dům nebo domácnost. Všechny tyto funkce v budoucnu nabídne českým zákazníkům náš nový model EV9, který na trh uvedeme v průběhu letošního podzimu.*
Eva Vítková
Foto: Arnošt Barna, generální ředitel KIA Czech /Foto: Archiv KIA