Motorový kluzák Antaresje první letoun, který je poháněn výlučně vodíkem. Systém, který to umožňuje, se skrývá po křídly. Právě zde se vytváří elektřina pro elektronické systémy a elektrický motor. Srdcem je sestava keramických elektrod, kterou vyvinula divize BASF Fuel Cell (BFC).
Kluzák Antares DLR-H2 byl vyvinut Německým leteckým střediskem (DLR) a společností Lange Aviation s cílem otestovat potenciál palivových článků pro použití v letectví. Společnost BASF se pilotního projektu účastní zejména proto, že chce podpořit rozvoj netradičních zdrojů energie, jejíž skutečný rozmach čeká v blízké budoucnosti. V nynější době nedostatku omezených zdrojů energie mohou palivové články přispět například k zajištění plynulé dodávky energie. Vodík lze totiž získávat z široké škály zdrojů: od větru, přes solární energii až po zemní plyn nebo naftu.
Velkým úkolem pro výrobce je nyní sestavit co nejmenší a nejlehčí systém na bázi palivových článků, který by mohl být využit v praxi. Klíčem k dosažení toho cíle je, aby systém měl co nejméně komponent. Běžné systémy na palivové články fungují při teplotách maximálně 80 °C a proto potřebují značný počet pomocných jednotek a složitý ovládací systém. Technologie MEA, kterou vyvinul koncern BASF, nyní otevírá konstruktérům zcela nové možnosti: tato novinka spočívá ve světově první komerčně dostupné membráně pro palivové články, jež umožňuje provozní teploty až 180 °C. Nové systémy jsou prodávány pod značkou Celtec®.
Díky materiálu Celtec potřebují nyní systémy využívající palivové články o třetinu méně komponent. Celkové náklady na výrobu se tak sníží o plných 40 procent. Právě vývoj této membrány odolné vůči vysokým teplotám konečně udělal z technologie palivových článků zajímavý komerční produkt.
Až proběhnou testovací lety prototypu Antares, bude systém instalován do Airbusu A320, aby mohl být optimalizován pro použití ve velkém dopravním letounu: DLR má v plánu dokončit letové testy v roce 2010.
Celý článek je uveřejněn v čísle 1/10 časopisu Energie 21.
Autor: Redakce