17.04.2023 | 12:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vodíkový pohon začíná s uplatněním v dopravě

Vodíkový pohon stále více naplňuje roli pohonu budoucnosti. ČR má první čerpací stanici na pražském Barrandově, v Hamburku nově jezdí 25 vodíkových taxi, osvědčuje jako významná alternativa v logistice i vlakové dopravě. Testování probíhá v městské hromadné dopravě a na poli sdílených automobilů i v ČR. Australští vědci přišli s objevem, který by mohl vyřešit problémy s jeho výrobou. Objevili novou metodu, která by mohla změnit způsob výroby vodíku.

Výhodou vodíkového pohonu není jen šetrnost k přírodě, ale i relativně dlouhý dojezd a rychlé tankování. Místo dlouhého až hodinového dobíjení elektrovozu natankujete vodík do auta během 5 minut.  „Vodíkový pohon automobilů je na samém počátku masového rozšíření a má před sebou samozřejmě ještě některé výzvy. Spočívají zejména v oblastech vytvoření dostatečné infrastruktury pro podporu skladování a distribuce. Přesto považujeme vodíkový pohon ze reálnou budoucnost automobilové dopravy, a to nejen té osobní, ale také nákladní a veřejné,“ říká Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
Toyota Mirai druhé generace nabízí dojezd až 650 km a lze ji natankovat během několika minut. Je poháněna elektromotorem o výkonu 182 koní, který je napájen palivovými články, jež vyrábějí elektřinu reakcí vodíku a kyslíku. S vývojem vodíkových automobilů pokračuje i BMW, která právě zahajuje testovací provoz pilotní flotily nových BMW iX5 Hydrogen. Budou je testovat zákazníci značky a budou automobilce přinášet zpětnou vazbu ze života s vodíkovými auty. Ta ji pak využije pro další vývoj, protože novým elektromobilům s palivovým článkem věří a považuje je za součást budoucnosti mobility.
Plány  na využití vodíku
Na pražském Barrandově byla nedávno otevřena první veřejná čerpací stanice vodíku v ČR. Do roku 2025 by mělo v Česku, podle plánu a přání, fungovat dvanáct vodíkových čerpacích stanic a o pět let později osmdesát. Na dobíjecí a plnicí infrastrukturu má Česko připravených šest miliard korun a ve fázi schvalování je nyní jedenáct projektů vodíkových plniček.
Pražský dopravní podnik se chystá testovat nový autobus poháněný vodíkem. Bude jezdit z Jižního Města na Barrandov na lince číslo 170, která byla vybrána mimo jiné kvůli své délce zhruba 40 kilometrů, kopcovitému profilu nebo blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice v Praze v ulici K Barrandovu. Vůz by měl vyjíždět z garáží Kačerov. Jedná se pokračování hledání alternativních způsobů pohonu vozů MHD, kdy jsou postupně zaváděny vozy na elektřinu a obnovován provoz trolejbusů.
Také Hamburg má nyní 25 nových taxi Toyota Mirai na vodíkový pohon. Město plánuje, že do roku 2025 budou všechny hamburské taxíky bezemisní. Dalších 600 vozů  jezdí v Paříži, v Kodani 100 a po celé Evropě jsou již ve flotilách carsharingových společností i půjčoven.
Masové rozšíření
Vodíkový pohon se osvědčuje jako významná alternativa pro bezemisní a tichou dálkovou automobilovou dopravu. Proti klasickým elektromobilům nabízí navíc některé výhody - rychlejší doplnění paliva, delší dojezdovou vzdálenost či bezproblémový provoz i při nízkých venkovních teplotách. Je využitelný i pro maloobchodní distribuční dopravu, jak dokládá příklad logistické společnosti Gebrüder Weiss, která jej již provozuje ve Švýcarsku. Co se týče vlakové dopravy na vodík, ta by mohla začít jezdit v ČR zhruba za pět let. Náklady na ně by se přitom příliš nelišily od současných vlaků. Vlaky na vodíkový pohon jsou podle expertů jednou z ekologických variant budoucího provozu na železnici.
Dalším krokem k masovějšímu rozšíření musí být lepší dostupnost vodíku pro automobily. Mohl by k tomu pomoci i nový objev vědců z australské University of Adelaide, kteří objevili novou metodu, výroby vodíku. Umožňuje využívat vodu přímo z oceánu k efektivní výrobě tzv. zeleného vodíku pomocí elektrolyzéru. A právě zelený vodík bude v budoucnu hrát velmi důležitou roli pro celé odvětví dopravy, protože využívá obnovitelné zdroje energie a v mnoha případech by mohl nahradit ropu.*
/zr/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down